Twinkle | Digital Commerce

Technische SEO checklist

2017-08-14
20481152
  • 6:12

Webwinkeliers worden steeds afhankelijker van hun vindbaarheid in organische (‘onbetaalde’) zoekresultaten, mede door de hoge klikprijzen voor Google-advertenties. Aan welke technische randvoorwaarden moet je webshop voldoen om succesvol te zijn in search engine optimization, kortweg SEO?

In het eerste deel van dit drieluik* over SEO voor webwinkeliers stonden we uitgebreid stil bij de architectuur van een goed vindbare webshop. In dit artikel beschrijven we aan welke technische randvoorwaarden jouw webshop anno 2017 moet voldoen. Het SEO speelveld is continu in ontwikkeling: wat vorig jaar nog een best practice was hoeft dat dit jaar niet meer te zijn.

Gebruik de technische SEO checklist om er zeker van te zijn dat jouw webshop een solide technische basis heeft en dat je content toegankelijk is voor Google. Zorg er vervolgens voor dat je vinger aan de pols houdt. Jouw programmeurs voeren technische wijzigingen door en waarschijnlijk is jouw productaanbod continu in beweging. Dit wil je op efficiënte wijze kunnen monitoren. Dit kan je (bijvoorbeeld) doen met ContentKing, onze applicatie voor het monitoren van jouw webshop en het eenvoudig vinden en oplossen van SEO problemen.

Enfin, aan de slag!

URL structuur

Met een URL bedoelen we de plek waarop Google en bezoekers een pagina kunnen vinden. Binnen webshops is het belangrijk dat URLs consistent zijn.

Zaken om op te letten:

  • Zorg ervoor dat URLs communiceren wat bezoekers kunnen verwachten. Een goed gekozen URL is bijvoorbeeld: www.voorbeeld.nl/sony/kdl-40wd650/
  • Kies voor het wel of niet gebruiken van een slash (/) aan het einde van een URL. Kies je voor het gebruik van de slash aan het einde van URLs, stuur opgevraagde URLs zónder slash dan door naar de variant met slash (301-redirect).
  • Kies voor het het wel of niet gebruiken van het subdomein ‘www’. Als je kiest voor het subdomein, zorg dan dat opgevraagde URLs zónder www met een 301-redirect worden doorgestuurd naar de variant met subdomein.
  • Kies voor het het wel of niet gebruiken van HTTPS en zorg er ook hierbij voor dat bezoekers altijd naar de HTTPS-variant worden doorgestuurd.
  • Voorkom zoveel mogelijk het gebruik van parameters in URLs voor het opvragen van pagina’s. Vermijd URLs zoals bijvoorbeeld: www.voorbeeld.nl/index.php?product=205.

Voorkom magere content

Magere content is content die weinig tot geen waarde toevoegt voor bezoekers. Denk hierbij aan pagina’s met beperkte of zelfs ontbrekende tekstuele content of sterk gelijkende content. Wanneer pagina’s niet significant van elkaar verschillen, kan Google beslissen deze pagina’s niet hoog, of zelfs helemaal niet te tonen. De reden hiervoor is dat je in essentie concurreert met je eigen pagina’s.

Categorie- en productpagina’s
Voeg unieke, tekstuele content van meer dan 200 woorden toe aan categorie- en productpagina’s met weinig tot geen tekstuele content om ervoor te zorgen dat ze goed begrepen kunnen worden door Google.

Paginering
Als productcategorie pagina’s verdeeld zijn over meerdere pagina’s, communiceer dit dan aan Google middels link rel=“prev” / rel=“next”.

Productfilters, aantal producten per pagina en sorteren
Webshops bevatten vaak allerlei handige functionaliteit voor bezoekers. Zij kunnen filteren op producten, aangeven hoeveel producten ze per pagina willen zien en sorteren op producten. Voor Google betekent dit dat er een virtueel ontelbaar aantal pagina’s met magere content wordt gegenereerd om te bezoeken. Sluit toegang voor Google tot deze pagina’s uit middels het robots.txt bestand.

Product varianten en producten in meerdere categorieën
Kledingartikelen kennen vaak varianten. Denk hierbij aan verschillende maten en kleuren. Ook kan het voorkomen dat producten in meerdere categorieën beschikbaar zijn. Wederom handig voor bezoekers, maar deze pagina’s worden door Google gezien als magere content. Los dit op door de inzet van de canonical URL.

Benut crawl budget

Omdat Google miljarden pagina’s bezoekt, moet het deze prioriteren. Ook moeten Google rekening houden met de capaciteit van hosting-omgevingen. Samen vormen deze twee factoren wat we noemen crawl budget.

Zorg dat zoekmachines hun tijd primair besteden aan pagina’s die door hen geïndexeerd mogen worden. Houd hier rekening mee bij het maken van interne links (links binnen de eigen website). Daarnaast verspil je crawl budget door te linken naar pagina’s die niet meer bestaan, redirecten of serverfouten geven. Wees hier scherp op: update of verwijder die links.

Bied een mobielvriendelijke ervaring

Google beloont websites die een mobielvriendelijke ervaring bieden. Sinds eind 2015 wordt er meer vanaf mobiele apparaten gezocht dan vanaf desktops. Reden genoeg om mobiele bezoekers goed te bedienen!

De twee meest voorkomende manieren om mobiele bezoekers te bedienen zijn:

  1. Met een responsive design, wat inhoudt dat de lay-out van de webshop zich automatisch aanpast aan het apparaat van de gebruiker. In dit geval heb je een enkele webshop.
     
  2. Een alternatief is het neerzetten van een aparte (‘dedicated’) mobiele versie van de webshop. In dit geval heb je dus te maken met twee verschillende webshops, en is het zaak om de relatie hiertussen duidelijk te maken aan Google middels het rel=”alternate” media=”x” attribuut.

Ongeacht hoe je mobiele bezoekers bedient is het verstandig om jouw webshop door Google’s mobielvriendelijke test heen te halen om te zien hoe je er voor staat.

HTTPs

Veel webshops gebruiken al jaren HTTPs voor de pagina’s in het winkelwagenproces. Enkele jaren geleden begon Google met een offensief voor de adoptie van HTTPs voor hele websites. Het heeft beperkt effect op jouw posities in Google, maar voor het verbeteren van de de algehele veiligheid van jouw webshop is het verstandig.

Pagina laadtijd

Onderzoek heeft uitgewezen dat pagina’s die snel laden de bounce rate verlagen en het conversiepercentage verhogen. Daar komt nog eens bovenop dat paginalaadtijd een rol speelt in het Google algoritme. Voldoende redenen dus om ervoor te zorgen dat pagina’s snel laden.

Het verlagen van de paginalaadtijd is een technische aangelegenheid. Je kunt duizend en één dingen doen om dit te optimaliseren tot je ook de laatste milliseconde tijdswinst hebt behaald.

In de praktijk zorgen onderstaande drie best practices doorgaans voor 90 procent van de winst in paginalaadtijd:

  • Gebruik maken van een content delivery netwerk;
  • Optimaliseren van je assets (o.a. CSS, JavaScript en afbeeldingen);
  • Inzet van browser caching

Structured Data

Structured data is een manier om extra informatie over pagina’s toe te voegen waardoor Google de pagina’s beter begrijpt. Ook is dit een slimme manier om je te onderscheiden van je concurrenten.

Doorgaans voeg je structured data aan je pagina’s toe middels schema.org. Schema.org ondersteunt een grote hoeveelheid schema’s. De meest interessante voor webshops zijn:

Product met prijs range

Reviews

Gebruik bij de implementatie van structured data Google’s structured data testing tool en structured data markup helper om direct feedback te krijgen zodat je eventueel kunt bijsturen.

XML sitemap

Een XML sitemap is een bestand dat door Google gebruikt wordt om websites te verkennen. Een XML sitemap moet automatisch gegenereerd worden en enkel pagina’s bevatten die geïndexeerd mogen worden door Google. Zorg ervoor dat je in je robots.txt bestand een referentie op neemt naar de XML sitemap. Aan de hand hiervan kan Google de XML sitemap eenvoudig en snel vinden.

Hreflang

Als je een meertalige webshop hebt, is het zaak dat Google begrijpt wanneer welke versie van jouw webshop te tonen. Aan de hand van het rel="alternate" hreflang attribuut kun je dit duidelijk maken.

Conclusie

Of je nou een nieuwe webshop aan het bouwen bent of een reeds bestaande webshop verbetert, loop deze SEO checklist door om er zeker van te zijn dat alles tiptop in orde is. Gebruik deze SEO checklist voor webshops om je concurrenten te slim af te zijn.

Onthoud dat de strijd eigenlijk begint na de lancering van een nieuwe webshop, of na wijzigingen aan een bestaande webshop. Dan zul je zien wat je bloed, zweet en tranen opleveren in jouw markt. Jouw webshop en SEO zijn nooit af; als je succesvol wilt worden, of blijven, dan moet je continu aandacht geven aan je prganische vindbaarheid.

Belangrijk daarin is dat je jouw webshop monitort: je wilt op de hoogte gebracht worden van problemen die zich voordoen en grote wijzigingen die plaatsvinden in jouw webshop.
 

* Dit is het tweede artikel in een drieluik van Steven van Vessum (ContentKing) over de vindbaarheid van webshops. Het eerste deel ging over de architectuur van een goed vindbare webshop.