Twinkle | Digital Commerce

Marktplaats introduceert chatbot

2017-11-09
1300731
  • 1:12

Om vragen van zijn gebruikers sneller te beantwoorden, roept Marktplaats een eigen chatbot in het leven. Sinds deze week krijgt de helft van de Marktplaats-bezoekers de nieuwe functie te zien.

Wanneer de eerste resultaten positief zijn, maakt Marktplaats de nieuwe chatbot over enkele weken beschikbaar voor alle gebruikers. De zelflerende chatbot bouwt door gesprekken woordkennis op en leert synoniemen herkennen, zodat consumenten relevante antwoorden met de juiste informatie retour ontvangen.

Antwoord op maat

'De chatbot is in staat om in een gesprek de bezoeker snel bij de gewenste informatie te brengen en daarnaast ook nog eens een inschatting te maken hoe uitgebreid het antwoord moet zijn', verklaart het platform in een persbericht. 'De ene gebruiker wil snel antwoord op een korte vraag, de ander heeft behoefte aan meer uitgebreide informatie.'

Grootste c2c-marktplaats

Marktplaats ontvangt naar eigen zeggen maandelijks acht miljoen unieke bezoekers en is daarmee de grootste c2c-marktplaats van ons land. Per dag plaatsen zowel particuliere als zakelijke aanbieders circa 350.000 nieuwe advertenties. 

iDeal

Tot de nieuwste ontwikkelingen op het platform behoort ook de optie tot betalen met iDeal. Enkele weken geleden ontdekte Twinkle een nieuwe functionaliteit - Betalingsoverzicht - bij Mijn Marktplaats in een update van de mobiele app. Sinds juli kunnen kopers en verkopers op het platform gebruikmaken van iDeal bij onderlinge transacties.