Twinkle | Digital Commerce

Facebook: 'Geen rekening voor onbedoelde advertentiekliks'

2017-11-11
25081410
  • 1:08

Facebook rekent retailers die er adverteren, niet langer kosten wanneer consumenten hun advertenties per ongeluk hebben aangeklikt. Daar wordt niemand beter van, blogt het sociale medium.

Bedrijven die gebruikmaken van Facebooks advertentienetwerk moesten tot voor kort bij elke klik betalen. Bij een drop off rate - de tijd die klikkende consumenten besteden op een advertentiepagina - van maximaal twee seconden constateert Facebook dat de advertentie per ongeluk geopend is. Voortaan krijgen retailers voor dergelijke bezoeken geen rekening meer.

Afbreuk

Facebook doet al een tijdje onderzoek op marketinggebied om een healthy advertising ecosystem te bewerkstelligen. 'Advertenties die erop ontworpen zijn om onbedoelde kliks te genereren, staan haaks op dat doel', schrijft product marketing manager Brett Vogel in een blog. 'Hoewel ze rendabel kunnen zijn voor publishers, bezorgen ze bedrijven en consumenten een negatieve ervaring. Onbedoelde kliks doen afbreuk aan de waarde van campagnes van adverteerders.'

Richtlijnen

Het sociale medium heeft specifieke voorbeelden van reclame opgenomen in zijn richtlijnen, om te laten zien hoe een retailer 'klikmisleiding' kan voorkomen. Ook grijpt Facebook in wanneer het een 'inflated click-through rate' (CTR) op een advertentie registreert en pauzeert de weergave ervan. Het sociale medium geeft onderstaand voorbeeld van een misleidende advertentie: