Twinkle | Digital Commerce

Ahold zet e-commerce omzetteller op 3 miljard

2017-11-09
33331875
  • 1:19

Ahold Delhaize ligt op koers om eind dit jaar 2,8 miljard euro uit de online activiteiten van Albert Heijn Online, bol.com, Peapod en Delhaize.be te halen. Ah.nl had een kwart miljoen actieve klanten in het tweede kwartaal van dit jaar.

Dat staat in het rapport (pdf) over de tweede periode van dit jaar van de supermarktholding. De online omzet steeg in die drie maanden met 22 procent. 160 miljoen euro aan investeringen in e-commerce magazijnen voor bijvoorbeeld Ah.nl en bol.com moet het online kanaal de komende jaren nog een extra zet geven.

5 miljard in 2020

Het omzetdoel voor 2020 heeft Ahold Delhaize voor zijn vier e-commerce onderdelen – Ah.nl en bol.com zorgen al jaren voor het leeuwendeel van de opbrengst - op bijna 5 miljard euro gezet. Saillant detail: in 2012 verwachtte ING Economisch Bureau dat de gehele Nederlandse online food markt 5 miljard euro zou opleveren in 2017.

In lijn met voorspelling

De genoemde totaalomzet uit e-commerce voor 2017 ligt min of meer in lijn met de voorspelling uit 2014 voor dit jaar, toen gezegd werd dat de teller op 2,5 miljard euro zou komen te staan. Bol.com zou voor de helft van deze inkomsten moeten zorgen, maar hierover doet het moederbedrijf geen uitspraken.

Omzet en winst

Ahold Delhaize boekte in het tweede kwartaal overall zo’n 16 miljard euro omzet, na een flinke groei van 67,3 procent. De winst kwam uit op 355 miljoen euro, een plus van 68,2 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016.