Twinkle | Digital Commerce

CBS: 'Minder winkels in alle grote steden'

2017-11-08
25081410
  • 1:23

Alle twaalf Nederlandse gemeenten met het meeste aantal winkels hadden er in 2007 meer dan in dit jaar. Dat blijkt uit cijfers van het CBS, dat die winkeldaling relateert aan 'digitalisering en de opkomst van webwinkels'.

In totaal daalde het aantal vestigingen van winkels in Nederland volgens metingen van het CBS met 6,9 procent, van 94.225 tot 87.725 tussen 2007 en 2017. Met een daling van 14 procent krompen de winkelstraten in Maastricht het meest; daarop volgt Groningen met 12 procent. Het CBS wijst onder meer op de groei van het aantal webwinkels in de afgelopen jaren als verklaring.



Warenhuizen grootste groeier
Wat betreft de samenstelling van het winkelaanbod, vonden er diverse verschuivingen plaats in de genoemde periode. Zo won volgens het CBS de categorie 'warenhuizen' het meeste terrein; sinds 2007 is het aantal winkels in dat segment toegenomen met 61 procent. Daarop volgen winkels in communicatieapparatuur (+46 procent) en winkels in 'overige voedingsmiddelen' (+45 procent).

Minder elektronica
Handelaren in geluids- en beeldelektronica gingen er volgens de cijfers het meest op achteruit in de afgelopen jaren. Het aantal winkels in audio- en video-opnamen daalde met maar liefst 70 procent van 815 naar 245. Het aantal verkooppunten in zowel computers & software als wit- en bruingoed kromp met zo'n veertig procent.

Drukkere winkelstraten
Het is de laatste tijd wel drukker geworden in de Nederlandse winkelstraten. Uit onderzoek van retailadviesbureau RMC blijkt althans dat het aantal passanten in winkelgebieden is gestegen. Dat is vooral zichtbaar in middelgrote steden, die toenames tot wel 35 procent laten zien. De afgelopen zes maanden werd het in de gemiddelde Nederlandse winkelstraat 3,7 procent drukker.