Het aantal huishoudens dat online zijn boodschappen bestelt is vorig jaar gedaald, maar omdat consumenten wel vaker digitaal kochten, is het aandeel van online met 34 procent gegroeid naar 2,9 procent. Dat concludeert GfK vanochtend tijdens Food & E-commerce in Utrecht.
Vorig jaar bestelde 29,1 procent van de Nederlandse huishoudens zijn boodschappen online. Dit gebeurt ook bij specialistische partijen als Zooplus en Nescafe. Kijk je naar het aandeel van supermarktketens, dan is de penetratie 13,1 procent, met een stijging van 20 procent ten opzichte van 2015. Het marktaandeel van online bij de supers groeide met maar liefst 80 procent:
Barrières
GfK komt vandaag met een nieuw onderzoek waarin negentien webshops die frequent gebruikt worden voor het doen van online boodschappen zijn meegenomen. Consumenten zijn persoonlijk gevraagd naar hun wensen en behoeften. ‘Van de personen die nog niet online hun boodschappen kopen, zegt 86 procent wel digitaal te winkelen voor andere producten’, aldus Danny van den Burg van GfK. Ze geven echter veelal aan dat ze ook in de komende zes maanden niet digitaal hun boodschapproducten kopen:
De grootste barrière hiervoor is het zelf willen uitkiezen en zien van de producten (70%). Ook is winkelen in de supermarkt offline een fijne ervaring (41%).
Situatie in 2020
GfK verwacht dat online in 2020 een aandeel van 6 procent heeft in de totale supermarktomzet. ‘Gemiddeld geven online klanten 75 euro uit per trip’, zegt Van den Burg. ‘Als je kijkt naar een online aandeel van 6 procent, dan zijn dit 32 miljoen trips. Daarbij komt nog het verlies dat offline gaat oplopen door de groei van het digitale kanaal, zo’n 64 miljoen trips per jaar met een gemiddelde winkelmandwaarde van 25 euro. Die situatie gaat er echt aankomen.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
GfK: ‘Minder huishoudens bestellen boodschappen online’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.