Twinkle | Digital Commerce

kleinere webwinkels missen kwart omzet

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:06

Uit onderzoek van BVOH, de Duitse brancheorganisatie voor webwinkels, blijkt dat veel kleine(re) webwinkels een kwart omzet missen omdat merkfabrikanten hen zouden tegenwerken. De merken stellen strenge verkoopvoorwaarden of verbieden de verkoop van hun spullen via meerdere verkoopsites.

Het onderzoek is gehouden onder meer dan 7000 kleine en middelgrote webwinkels in diverse Europese landen. 

Grijs gebied
'Een minimumverkoopprijs afdwingen mag niet', zo stelt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie van webwinkels, tegenover de NOS. ‘En de eis dat de verkoper zijn waren niet via andere sites mag aanbieden, is ook illegaal. Maar het probleem is dat het vaak in een grijs gebied zit en de webwinkel ook niet graag naar buiten treedt over de verkoopvoorwaarden die hij met de fabrikant heeft afgesproken.’

Bekend fenomeen
Jongen spreekt van een 'bekend fenomeen'. 'In de begintijd van webwinkelen was het schering en inslag dat merkfabrikanten probeerden te verhinderen dat hun spullen überhaubt via internet werder verkocht. Bang dat de prijzen onder druk zouden komen te staan of dat hun luxeproduct imagoschade zou oplopen. De gedachte was: dure spullen kun je alleen in een mooie winkel verkopen.'  

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) stelt op zijn beurt dat verticale prijsbinding 'een van de moeilijkst bewijzen praktijken' is. 

Lees hier het gehele onderzoek.