Twinkle | Digital Commerce

Augmented retail: drie rollen voor AR

2017-05-22
25731447
  • 3:22

Het was dé hype van afgelopen zomer: Pokémon Go! Wat dit spel tot een groot succes heeft gemaakt is het gebruik van augmented reality (AR). Nu consumenten hebben laten zien dat ze AR omarmen, rijst de vraag hoe lang het nog duurt voordat AR in retail doorbreekt.

Door: gastblogger Timo Meurs

Door op een slimme en creatieve manier nieuwe technologieën in te zetten, proberen retailers zich te onderscheiden van hun concurrenten. Hoewel er de afgelopen jaren in de retail volop is geëxperimenteerd, is AR nog steeds niet écht doorgebroken. Toch zijn er steeds meer voorbeelden te vinden van succesvolle AR-toepassingen, waarbij AR iedere keer wordt ingezet om de aankoopervaring van consumenten op verschillende manieren te verrijken.

1. AR als extraatje bij de aankoopervaring
Een goed voorbeeld van een manier waarop AR de aankoopervaring van consumenten kan verrijken is de spaaractie die supermarktketen Albert Heijn een aantal jaar geleden opstartte. Consumenten konden sparen voor zogenaamde dinoplaatjes. Via een bijbehorende mobiele applicatie konden zij de dino’s op de verzamelde dinoplaatjes tot leven wekken in de bestaande wereld. AR wordt op deze manier als gimmick gebruikt; een leuk extraatje voor de klant, dat losstaat van de aankoopervaring zelf.

Een ander voorbeeld is het gebruik van de HoloLens (een holografische bril) door fietsmerk Batavus om haar nieuwste model, de Batavus Bryte, te presenteren. Ondanks dat het nieuwste fietsmodel nog niet in levenden lijve kon worden getoond, konden belangstellenden de Byrte wel al tot leven wekken door de HoloLens op te zetten. Hiervoor is een heel gedetailleerd hologram van de Bryte gemaakt, dat via de holografische bril over de echte wereld werd geplakt. Ook in dit geval is de AR-toepassing een leuk extraatje voor de bezoekers van de presentatie.

2. AR als ondersteuning van de aankoopervaring
AR kan ook worden gebruikt om de aankoopervaring van de consument te ondersteunen. Zo introduceerde de Japanse modeketen Uniqlo in 2012 zogenaamde ‘slimme’ spiegels in haar paskamers. Consumenten die de kledingzaak bezoeken, kunnen bijvoorbeeld een blauw t-shirt passen. Net als bij een normale passpiegel kunnen ze in de ‘slimme’ spiegel zien hoe de trui staat. Echter, met behulp van een applicatie kan bijvoorbeeld de kleur van de trui worden aangepast die je in het spiegelbeeld ziet. Dus terwijl je een blauw t-shirt aan hebt, kun je jezelf zien met een rood t-shirt.

Ook de bekende Zweedse meubelgigant Ikea maakt al enkele jaren op een dergelijke manier succesvol gebruik van AR. Met de Ikea-catalogus app is het mogelijk om meubels en accessoires uit de Ikea-brochure in je eigen interieur te projecteren. Als je bijvoorbeeld een nieuw bankstel voor in de woonkamer wilt kopen, dan kun je dankzij deze applicatie alvast zien of het bankstel bij de rest van je interieur past.

3. AR als integraal onderdeel van de aankoopervaring
Waar je in het voorbeeld van Ikea nog zelf kunt beslissen of je wel of niet gebruik maakt van de AR-functionaliteiten tijdens het aankoopproces, kun je er bij andere AR-toepassingen gewoonweg niet aan ontkomen. AR is integraal onderdeel geworden van de aankoopervaring.  Een goed voorbeeld hiervan is de futuristische supermarkt van de Italiaanse supermarktketen Coop, niet te verwarren met de Nederlandse Coop, die in december 2016 in de Expo van Milaan werd geopend. In deze supermarkt worden de modernste technologieën ingezet om bezoekers te informeren over hun koop- en eetgedrag om zo duurzame consumptie te bevorderen. Producten zijn uitgestald op interactieve tafels en in winkelschappen die voorzien zijn van AR-technologie en slimme sensoren. Wanneer je als consument je hand richting een product beweegt, verschijnt voor jou relevante productinformatie op een scherm, zoals voedingswaarden van het product, kooktips en persoonlijke aanbiedingen. AR ondersteunt het aankoopproces, of je nu wilt of niet.

De grote vraag blijft hoe de toekomst van AR in de retail er precies uit gaat zien. Breekt AR eindelijk echt door in de retailwereld nu consumenten hebben laten zien dat ze AR-toepassingen waarderen? En wordt AR de komende jaren vooral ingezet als leuk extraatje voor de consument of wordt AR steeds vaker een integraal onderdeel van de aankoopervaring? Het staat in ieder geval als een paal boven water dat AR bij uitstek een middel is om de aankoopervaring van de consument te verrijken. Ik laat me de komende jaren dan ook graag verrassen.

Timo Meurs is consultant bij Magnus Red.