Twinkle | Digital Commerce

'Ondernemer wint retailoorlog met klantdata'

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 1:40

Datastructuren zijn de sleutel tot het winnen van de strijd om marktaandeel in de retail. Dat zegt multichannel-expert Ger Boersma in zijn nieuwe boek 'Retail in oorlog', dat vandaag verschijnt. In de nieuwe wereld draait alles om data, aldus de expert.

'De klassieke retailer kent consumenten van gezicht en naam, de nieuwe heeft een virtueel klantprofiel,' zegt Boersma tegen Twinkle. 'No data no business.' In zijn vandaag verschenen boek pleit hij daarom voor het opzetten van een centraal dataplatform waaraan zoveel mogelijk merken en retailers deelnemen, die daarin hun datastructuren verenigen. 'Zo halen we dubbele kosten uit de keten,' stelt de auteur voor.

Multichannelmodel
Naast de datadriven commercie beschrijft Boersma een multichannelmodel voor retailers met elf verkoopkanalen waarover een merk beschikking heeft, verschillende verkoopmodellen en daaraan verbonden businessmodellen. 'Het digitale distributiemodel wordt steeds belangrijker. Daarin staan data en fulfilment centraal. Wanneer retailers die factoren in orde hebben, winnen ze de retailoorlog.

Groot wordt groter
In de toekomstvisie van Boersma winnen grote merken alsmaar meer terrein. 'Groot wordt groter. Tegen 2020 zal dertig tot veertig procent van de verkopen via digitale kanalen plaatsvinden.' Het boek voorspelt dat de top-tien grootste e-retailers de komende jaren bij elkaar dertig procent marktaandeel vergaren.


'Het aandeel van de retail neemt af, maar zal de komende jaren wel zestig tot zeventig procent van de markt in handen houden,' aldus Boersma. 'Dat zal per categorie wisselen: kinderkleding zal bijvoorbeeld meer online besteld worden, omdat de sector vaak kleine winkels met een beperkt assortiment kent en het voor ouders een uitkomst is om 's avonds thuis op de bank te bestellen.'

Customer centric
De retailoorlog winnen doe je als ondernemer door customer centric te denken, beargumenteert de multichannel-expert. 'Zo niet, dan heb je de jaren erna weinig overlevingskans.' Daarin is, opnieuw, een grote rol weggelegd voor het digitale distributiemodel. Boersma: 'De consument vindt het leuk om te shoppen in grote winkelcentra, er lekker wat bij te eten en de uitgezochte spullen thuisbezorgd te krijgen.'