Twinkle | Digital Commerce

Yippie! failliet, herkansing komende zomer

2017-05-28
1536864
  • [nieuws]
  • 1:04

Yippie!, dat pionierde met een browser plugin voor retailaanbiedingen, heeft faillissement aangevraagd. De voormalige ‘beste retailinnovatie van het jaar’ maakte een aantal ‘klassieke bedrijfsfouten’ en komt in de zomer terug met een Yippie! 2.0.

Yippie! was in 2014 deelnemer van Startupbootcamp E-commerce in Amsterdam. Na een aantal prijzen te hebben gewonnen, zoals die van beste retailinnovatie in 2015 ging het snel met het bedrijf. In acht maanden tijd verdrievoudigde het team van Yippie! en voegde de start-up klanten als Nuon, Talpa, de Koninklijke Boekenbond en Burger King toe aan zijn klantenbestand.

Non-investable
Ten tijden van deze snelle start maakte het team ‘domme en klassieke bedrijfsfouten’, waardoor Yippie! in december 2016 de status ‘non-investable’ kreeg, meldt ceo Maurice Kroon aan Emerce. Dat terwijl de start-up in zijn jonge bestaan 2.500 retailers en 70.000 consumenten aan zich wist te binden.

Minder afhankelijk
Een nieuwe Yippie! moet komende zomer gelanceerd worden. Dit businessmodel leunt minder op retailpartners, aldus Kroon. ‘Nu hadden we soms te maken met retailers die een betalingstermijn hanteren van 180 dagen’, zegt hij. Ook liep Yippie! tegen de oude kassasystemen van retailers aan. Kroon: ‘We liepen net iets teveel vooruit. Er was onvoldoende market fit.