Twinkle | Digital Commerce

'Helft Nederlanders wil online bestelling buiten spitstijd'

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 1:07

De helft van Nederlandse consumenten vindt het een goed idee om een online besteld pakket te ontvangen buiten de spitstijden. Dat blijkt uit een nieuw rapport van onderzoeksbureau Ruigrok NetPanel, dat Nederlandse meningen over nationale mobiliteit peilde.

Het rapport constateert onder meer dat vervoer van pakketten door de groei van e-commerce flink toeneemt en wijst deze ontwikkeling aan als factor in de toenemende fileproblematiek, meldt Logistiek.nl. Van de 1551 ondervraagden gaf 51 procent aan het eens te zijn met de stelling 'Het thuisbezorgen van pakketten moet buiten de spitstijden (6.30-9.30, 15.30-19.00) gebeuren'.  

Langer wachten op pakket
Uit het onderzoek bleek dat gemiddeld 47 procent van de Nederlanders het belangrijker vindt dat vrachtverkeer op wegen en in woonwijken teruggedrongen wordt, dan dat zij hun pakket snel ontvangen. De wetenschappers signaleren dat over die stelling meer hoogopgeleide (53 procent) dan laagopgeleide (38 procent) Nederlanders staan.

Liever niet afhalen
Nederlanders geven wederom de voorkeur aan thuislevering, zeggen de cijfers. Een kwart van de respondenten wil zijn pakket liever op een centraal afhaalpunt oppikken dan thuisgeleverd krijgen; 47 procent is het daarmee oneens. Dat in ons land thuislevering de meeste populariteit geniet, bleek onlangs uit onderzoek van DPD en ABN Amro.