Wat is jullie toekomstbeeld met betrekking tot concurrentie uit Azië? Dat vroeg Bart Hovens, directeur van Eboya.nl, in zijn column in Twinkle 1 (januari 2017) aan Wouter Hol, oprichter van Kabeltje.com.
Concurrentie uit Azië is bij ons al enige tijd een actueel thema. Ik vermoed overigens dat de meeste Europese webwinkels op dit moment in meer of mindere mate last hebben van concurrentie uit Azië. Een beetje consument weet namelijk al prima de grote Chinese webshops te vinden en koopt daar voor een habbekrats producten die vaak ook nog eens gratis verzonden worden. Zo wordt bijvoorbeeld een simpel kabeltje met een verkoopprijs van 1 dollar voor dat bedrag ook nog eens bezorgd bij de consument. Daarnaast ondersteunen veel van die webwinkels ook betaalmethodes waar de Nederlandse consument aan gewend is - met iDeal betalen is vaak gewoon mogelijk.
Op dit moment hebben we nog wel enkele grote voordelen ten opzichte van de Chinese webshops. Wij leveren veel sneller en onze producten zijn van veel betere kwaliteit. Een Aziatische shop levert meestal niet de volgende dag, laat staan dezelfde dag. Enige kwaliteitscontrole ontbreekt vaak ook, om nog maar te zwijgen over zaken als (fabrieks)garantie en productaansprakelijkheid. De consument is zelf de importeur en dus zelf aansprakelijk voor de producten die hij in Azië koopt.
Maar ook de Chinese webshops zitten niet stil. De kwaliteit van de producten is niet altijd heel belabberd. En met of zonder betaaloplossingen als PayPal of creditcard is een consument vaak ook verzekerd van levering of geld terug. Een levertijd van één week weten ze soms al te halen, mede omdat ze ook in Europa al magazijnen hebben. En voor zo ver dat nog niet gebeurt, vermoed ik dat de Chinese webshops binnen afzienbare tijd ook nevenvestigingen openen in Europa, waardoor de consument opeens in Europa koopt in plaats van in Azië.
Uiteindelijk denk ik dat de grenzen wereldwijd steeds meer vervagen. E-commerce gaat, of is zelfs al, gewoon wereldwijd.
Wouter Hol is oprichter van Kabeltje.com. Zijn vraag aan Sandra Bouw, eigenaar van CreaDream.nl en Miyukigroothandel.nl, is: ‘Hoe ziet de logistiek van extreem kleine artikelen zoals kralen eruit?’
______________________________
Deze bijdrage verscheen eerder in Twinkle 2-2017.
Azië in Europa
2017-03-20T16:34:00
2017-05-26
180101
Wanneer een Chinense webshop een magazijn in Europa heeft moeten ze dan niet voldoen aan Europese wetgevingen?
Goede vraag. Op zich hoeft dat niet zo te zijn.
Als ze bijvoorbeeld een fulfilment partner hebben in de EU, dan zijn ze niet zelf in de EU gevestigd. Ze nemen dan alleen een dienst af van een Europese dienstverlener.
Dat maakt niet dat ze moeten voldoen aan EU wetgevingen.
Sterker nog, het kan zelfs zo zijn dat de goederen wel al fysiek in de EU aanwezig zijn, maar nog niet officieel ingevoerd zijn in de EU. De consument kan dan alsnog gepresenteerd worden met invoerheffingen en dergelijk en wordt in dat geval door de wet alsnog als importeur gezien.