Business to business-marketeers en e-commerce professionals die alles willen weten over de trends en ontwikkelingen in hun vakgebied, hebben 9 maart 2017 natuurlijk allang omcirkeld in hun agenda. Want dan vindt de B2B Summit 2017 plaats. Rian Faaij, e-Business Manager van de PACOMBI GROUP, is een van de keynote speakers. Hij zal tijdens het evenement uitgebreid vertellen over de transformatie van een klassieke groothandel naar een online omnichannel leverancier en geeft nu alvast een voorproefje.
“De B2B Summit 2017 is dé plek om onze ervaringen te delen”, zegt Faaij. “Nu het complete veranderingstraject bij de PACOMBI GROUP na ruim twee jaar vrijwel is afgerond, vertellen we graag over onze ervaringen. De veranderingen zijn enorm groot: we zijn van een eenvoudig bestelsysteem naar een compleet e-commerce platform gegaan dat inspireert en informeert. Na een zorgvuldig selectietraject hebben we als groep gekozen voor het uitgebreide, schaalbare en flexibele platform van CloudSuite met geïntegreerd PIM-systeem. Enerzijds vormen de modules een stabiele en krachtige basis voor de merkenshops, bedrijvenshops, landenshops en specials binnen de complete PACOMBI GROUP, anderzijds biedt het ons als organisatie een toekomstbestendige database die alle bedrijfsonderdelen aanstuurt; van betalingsverkeer tot marketing. ”
Hoge verwachtingen
De PACOMBI GROUP is een van de grootste leveranciers van verpakkingen en disposables. Het uitgangspunt van de groep was om twaalf bedrijven te verenigen met elk een eigen achtergrond, administratie en systemen. Deze samenvoeging was ingrijpend en veranderde hun rol als groothandel. Faaij: “Onze klanten zijn gewend aan een hoge standaard in gebruiksvriendelijkheid bij het privé digitaal inkopen van consumentenproducten; zij verwachten een gelijkwaardige beleving in hun zakelijke omgeving. ’s Avonds om half acht een bepaalde levertijd willen weten maar moeten wachten tot de volgende ochtend negen uur, is echt niet meer van deze tijd. Nu al wordt 30% van onze orders buiten kantooruren geplaatst en ik verwacht dat de klant steeds meer zelf bepaalt op welke manier, wanneer en waarom hij onze website bezoekt.”
Iedereen is ervaringsdeskundige
“Digitale verkoopkanalen bestaan inmiddels al meer dan 20 jaar, B2C-commerce is gemeengoed geworden en iedereen is ervaringsdeskundige”, zegt Okko Huisman, ceo van CloudSuite. “Iedereen koopt tegenwoordig online bij webwinkels als Bol.com en fonQ en deze ervaring wordt nu ook als de standaard beschouwd voor B2B commerce. In de praktijk betekent het dat organisaties steeds meer worden bediend met de look & feel die business to consumer-commerce kenmerkt. Retail-organisaties en groothandels die toekomstbestendig willen zijn, kunnen niet zonder een e-commerce systeem dat de klant centraal stelt in alle opzichten. Om dit te realiseren, is meer nodig dan een website die leuk is aangekleed. Ons uitgangspunt is ‘kijk niet alleen naar je eigen organisatie, maar vooral naar de behoeften van de klant’. Als je de eisen en wensen van je klant kent, kun je die meenemen in de replatforming-strategie.”
Durven en doen
“Replatformen is een kwestie van doordacht durven en doen”, zegt Huisman. “Om structuur te brengen in het replatforming-proces, hanteren wij een zes-stappenplan. Dit model biedt praktische houvast en maakt de impact duidelijk die replatforming op organisaties heeft, in tijd, geld, techniek, betrokkenheid van directies, medewerkers en klanten. Het gaat namelijk veel verder dan het implementeren van de nieuwste IT-toepassingen; betrokkenheid, inzet en commitment van álle lagen van de organisatie zijn voorwaarden voor een succesvolle transitie. Uiteraard speelt techniek een grote rol, maar customer journeys en persona’s zijn minstens zo belangrijk.” Aansluiten op de wensen van de klant, brengt Faaij op een van de noviteiten waarvoor de PACOMBI GROUP koos bij het replatformen: “We hebben ervoor gekozen om prijzen en voorraden real time in het systeem te tonen. De voordelen die dit biedt voor onze klanten vinden we belangrijker dan het feit dat ook derden toegang hebben tot deze informatie. Deze open manier van ondernemen maakt deel uit van onze ambitie om trendsetter te zijn als distributeur van verpakkingen en disposables.”
Hulp bij replatformen
Replatformen zoals bij de PACOMBI GROUP, komt ook terug in de blue paper van de Expertgroep (re)platforming; Huisman en Faaij werkten er beiden aan mee. De blue paper, die is gericht op bedrijven die op het punt staan om te gaan gaan replatformen, beantwoordt vragen als ‘Waar moet ik op letten als ik op zoek ben naar een nieuw e-commerce platform?’, ‘Hoe maak ik de business case voor replatforming?, ‘Hoe betrek ik mijn organisatie en klanten bij het proces?’ en ‘Is mijn organisatie eigenlijk wel klaar voor een nieuw platform?’ Rode draad in de blue paper is het ‘Multichannel Organisation Model model’ dat werd ontworpen door een ander lid van de expertgroep, foryouandyourcustomers. Het model, dat toepasbaar is op elke organisatie ongeacht de branche, gaat uit van zes lagen die nauw met elkaar zijn verbonden: klant, kanaal, zakendoen, oplossingen, systeem en data. Het model als geheel maakt duidelijk hoe je elke laag kunt opbouwen, laten groeien en voortdurend verbeteren met als doel het centraal stellen van de klant. Het doel van de blue paper is het delen van kennis en ervaring; dat is precies wat Faaij gaat doen aan de hand van ‘zijn’ praktijkcase tijdens de B2B Summit 2017.
Lees gratis de complete blue paper De blue paper van de expertgroep (re)platforming is, net als de papers van de andere expertgroepen, gratis te downloaden op www.shoppingtomorrow.nl. Alle blue papers (van meer dan 450 experts verdeeld over 24 groepen) zijn verzameld gepubliceerd in een boek dat ook via deze website verkrijgbaar is. Meer over de case bij de PACOMBI GROUP staat op www.paardekooper.nl.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
De transformatie van klassieke groothandel naar online omnichannel leverancier [sponsored content]
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.