Twinkle | Digital Commerce

‘Consument snackt minder in online super’

2017-05-28
25081410
  • [nieuws]
  • 1:01

Belgische consumenten die online hun boodschappen doen, winkelen gezonder dan shoppers in de fysieke supermarkt. De productpresentatie zou online een stuk minder aanzetten tot ongezonde impulsinkopen.

Dat concludeert de Universiteit Gent op basis van twee onderzoeken naar het kopen van snacks in de fysieke of digitale supermarkt. In een eerste studie analyseerde de universiteit 32.000 winkelbezoeken van 4.300 Belgische consumenten die zowel online als offline hun boodschappen doen (mixed customers).

Groot verschil
Doet de consument online zijn boodschappen, dan wordt 5,7 procent gespendeerd aan ongezonde producten (zowel hartige als zoete snacks). Winkelt hij in de supermarkt, dan geeft hij 10,4 procent uit aan snacks.

Pure shoppers
Deze conclusie komt ook naar voren in een tweede onderzoek, waarin consumenten of online of offline hun boodschappen kopen. Hierbij zijn 890.000 winkelbezoeken door 166.000 consumenten geanalyseerd. Online komt uit op 5,6 procent ongezonde producten, de fysieke supermarkt op 11,1 procent.

Impulsaankopen
Volgens Universiteit Gent ligt dit verschil vooral aan de productpresentatie. Het tastbare van de artikelen in de supermarkt maakt de producten moeilijker te weerstaan. ‘Dit is vooral het geval bij ongezonde voeding, omdat dergelijke aankopen vaak ongepland zijn’, verklaart Dr. Elke Huyghe.