Twinkle | Digital Commerce

Thuiswinkel Update: Tiggelaar, Flikkema en Van Sloten

2017-05-27
18072
  • 3:50

Voorafgaand aan de Twinkle100 party, waar directeur Patrick Kerssemakers het podium beklom als nummer 93, was Mailorder Solutions ook aanwezig op de Thuiswinkel Update in Maarssen. Online-marketeer Afzal Hanif deed verslag van het middagprogramma.

Tekst: Afzal Hanif

Kick-off
Na een prima lunch verzorgde Ed Nijpels, voorzitter van de Thuiswinkel Organisatie, de kick-off voor het middagprogramma. Hierin wist hij kort maar bondig te vertellen dat het goed gaat met de e-commerce branche: een groei van 19 procent over het eerste halfjaar en de verwachting is dat we over het hele jaar stijgen met 20 tot 25 procent. De Thuiswinkel Organisatie wil overigens inzetten op kwaliteit en betrouwbaarheid en het waarborg moet dé bron zijn van vertrouwen bij de consument. De Thuiswinkel Organisatie wil dit gaan realiseren door onder andere strengere controles uit te voeren bij haar leden.

Ben Tiggelaaren verandermanagament
Daarna liet Nijpels aan de uiterst enthousiaste Ben Tiggelaar, die het gehele publiek voor zich wist te winnen. Met een spectaculaire presentatie benadrukte Tiggelaar datgroei en innovatie alleen waargemaakt kan worden met het juiste gedrag van mensen, klanten en medewerkers. Met de juiste inzet van verandermanagement kan dit daadwerkelijk waar worden gemaakt, echter is dit makkelijker gezegd dan gedaan omdat nog altijd 95 procent van het gedrag binnen een bedrijf voortvloeit uit routine en expertise. Men is dus bang om daadwerkelijk stappen te ondernemen. Tiggelaar legt uit hoe dit in 5 stappen kan:

  1. Analyse;
    Op welke manier spelen mensen binnen en buiten het bedrijf een rol?
  2. Urgentie;
    Pak kansen die pas later van toepassing lijken te zijn, haal er motivatie uit!
  3. Bepaal je koers;
    Tiggelaar gebruikt dj Tiësto als voorbeeld. Hij ‘analyseert’ de veranderingen van sfeer en gedrag van mensen op zijn muziek en kan hieruit zijn ultieme playlists maken. Daarnaast benadrukt Tiggelaar dat een bedrijf het ’simpel’ moet houden, zodat zowel de medewerkers als de klanten het concept van een bedrijf echt goed begrijpen. Een mooi voorbeeld is dan ook het ‘7 zekerheden’-plan van supermarktketen Jumbo; Iets dat zowel medewerkers als klanten begrijpen.
  4. Momenten van de waarheid;
    Als je er als eerste bij wil zijn, moet je ook durven en agressief, gemotiveerd en met zelfvertrouwen de markt benaderen. Met een heel mooi voorbeeld van een War Dance van Rugby Team New Zealand.
  5. Beter, beter, beter.
    Een bedrijf is nooit uitgegroeid. Zit je als bedrijf in een dip, dan is het de taak om jezelf opnieuw uit te vinden!

De parallele sprekerssessies waren vervolgens verdeeld in vijf categorieën, te weten Travel, Financial, Online-retail, Multichannel en Marketing & Expert. Hieronder vindt u een verslag van enkele door ons bijgewoonde sessies.

SEO voor Webshops
‘SEO voor Webshops’, door Menno Flikkema, was voor iedere marketeer van een webwinkel interessant. Interessante feitjes kwamen naar voren, zoals dat nog lang niet iedereen weet wat een browser is (zie de post van Wouter de Rijk op Justecommerce.nl). Verder vertrouwt 79 procent van ondervraagden blindelings op de zoekresultaten van Google en ziet 75 procent het verschil niet tussen een gesponsord of een organisch resultaat. Ook kwam de nieuwe functie van de webmaster-tool van Google (anchor teksten in snippets) ter sprake. Daarnaast werden de bezoekers met de neus op het feit gedrukt dat de top-3 van zoekresultaten toch echt de belangrijkste zijn, met name nu Google na deze resultaten ook afbeeldingen plaatst. Menno gaf daarna nog een mooi overzicht van de kern van SEO, met daarbij een eigen invulling:

  • Technology (quick wins, omdat je snel kan scoren met het technisch goed opzetten van een website)
  • Content (time conserving but necessary)
  • Authoriteit (consistently content, patience, good neighborhood [dus een goede linkbuilding])

Flikkema gebruikte de Jamie Oliver Shop van Fonq als voorbeeld van een site met goede content.

Wehkamp.nl: A Brand new Future
Het is natuurlijk altijd interessant om een succesverhaal van een grote webretailer als Wehkamp.nl aan te horen. Mooi om te zien is dat de metamorfose van postorderaar tot webwinkeliers nagenoeg is volbracht. Alexander van Slooten gaf aan hoe persoonlijkheid, gemak, en authenticiteit de spil van vormen van Wehkamp.nl. Daarnaast leunt Wehkamp.nl erg op haar productassortiment binnen de branches fashion, hardware en living.

Ook heel interessant was m.wehkamp.nl, de mobiele versie van de webshop. Volgens Van Slooten beginnen er kort na de lancering al aardig wat conversies te komen en heeft Wehkamp.nl een goede stap gezet (als eerste Nederlandse webwinkel met een substantiële omzet) richting mobiele e-commerce.

Behalve op deze mobiele ontwikkelingen wees Van Slooten op de conversieverhoging met behulp van chat-buddy Sanne, co-browsing via chat, 3D-shopping in de toekomst en de inzet van Real Time Apps. Daarmee kunnen mensen met hun webcam kleding passen online of hun eigen interieur samenstellen.

Dit artikel is een bewerking van een posting op Justecommerce.nl, het weblog van Mailorder Solutions.

Elders op deze site vindt u Martin van Kranenburgs verslag over de presentaties uit de reisbranche die hij bijwoonde.

Nieuws vanaf de vloer van de Thuiswinkel Update (presentaties hier) en aansluitende Twinkle100 party vindt u hier:

Multichannel Monitor: internet drukste oriëntatiekanaal

Breukhoven: 'Bol.com doet het tien keer beter dan wij'

ING de grens over met Layar

- Hema: 'Kwart afhalers koopt extra in winkel'

- Neckermann.com zoekt partners voor 22 communities

Thomas Cook nieuwe nummer één in Twinkle100

Vijf vragen aan Finbar Hage van Thomas Cook

Twinkle100 verdient aanpassing