Met Simba heeft zich een nieuwe matrassenaanbieder gemeld op de Nederlandse markt. Op Simbamatras.nl en bij partner Goossens Wonen & Slapen verkoopt de Britse start-up ‘de eerste matras ter wereld die pocketveren en traagschuim combineert’. Claim: 21 extra minuten slaap per nacht.
Een Simba-matras wordt in een doos van 50 bij 50 centimeter thuisbezorgd en is voor iedereen geschikt (‘one size fits all’), aldus het bedrijf dat in de zomer van 2015 startte op zijn thuismarkt. Vorig jaar werden 35.000 matrassen verkocht, goed voor een omzet van ruim vijftien miljoen euro.
Internationale expansie
Simba maakt werk van internationale expansie. Behalve in ons land is het merk nu verkrijgbaar in Frankrijk, Duitsland, Ierland, Noord Amerika en het Midden Oosten. Het bedrijf heeft de ambitie om binnen anderhalf jaar uit te breiden naar 24 landen.
Casper, Bruno en Made.com
Simba concurreert met andere online aanbieders op de matrassenmarkt, waaronder het Amerikaanse Casper, het Duitse Bruno en met Matt Sleeps uit Nederland. Made.com breidde zijn aanbod eind 2015 uit met matrassen. Tom Teichman, een grote investeerder achter deze Britse online meubelwinkel, stopte eind vorig jaar ook groeigeld in Simba. Hij trok in de investeringsronde (ter waarde van 5 miljoen pond) op met Richard Reed, een van de oprichters van Innocent Drinks.
Hoezo uniek, pocketvering met traagschuim. Dit soort matrassen worden al meer dan 15 jaar verkocht door heel Europa. onder andere door matrascenter.nl
Dit doet http://www.mattsleeps.com al sinds juni en zijn nog goedkoper ook
Allemaal copycats van het in Amerika enorm populaire Casper Sleep. Mooi concept op zich, maar het gros van de mensen is in mijn optiek meer gebaat bij een matras dat bij hun persoonlijke wensen/eisen past. Voor die andere mensen, die weinig specifieke comfort-wensen hebben, is een Simba / Matt / Casper / Bruno / Emma matras wellicht een juist matras.
Verder verbaas ik me, net als dhr. Blink hierboven, over het feit dat er gerept wordt over de eerste matras ter wereld die pocketveren en traagschuim combineert. Ik kan zo tien Nederlandse aanbieders opnoemen die dit al meer dan 10 jaar aanbieden. En ook nog eens in verschillende hardheden :)
* Ik bedoel uiteraard dhr. Blonk ipv Blink. Excuus.
Nu ook in Nederland het "eerste" marketingconcept met matrassen. Wat is er allemaal zo anders en vernieuwend aan?
Het idee komt uit Amerika, waar merken als Casper en Tuft and Needle begonnen met deze nieuwe manier van het verkopen van matrassen. In Europa springen deze matrasmarketeers als paddenstoelen uit de grond. Bedinabox, Simba, Eve, Matt, Just Dream, Emma, Leesa, Helixsleep, Novobed, Onpurple en Bruno. Allemaal kiezen ze voor exact hetzelfde marketingconcept en verdienmodel. Alle eigenaren van bovenstaande bedrijven vonden dat een nieuw matras kopen saai was en hebben eigen marketing bureaus. Al deze merken leveren een matras in een doos en het matras is bekleed met een leuk kleurtje. Maar wat heb je aan dat leuke kleurtje? Hier gaat namelijk gewoon een hoeslaken overheen maar dat even terzijde.
Het bijzondere zou zijn dat ze allemaal de middle man eruit gooien, slechts één hardheid maken en het matras in een doos (vacuüm) versturen. Dus de matrassen worden niet via dealers (winkels) verkocht maar alleen online. Ook maken ze allemaal het matras zelf (?). Maar is dat dan allemaal zo vernieuwend? Dat de eigenaren van deze nieuwe matrasmerken allemaal marketing mensen zijn is inderdaad zeer vernieuwend. Ook dat ze allemaal zelf matrassenfabrikant zouden zijn en de matrassen dus zelf maken is vernieuwend.
One Size fits All
Daarnaast hebben ze nog iets gemeen. Al deze merken maken maar één hardheid, dus "One mattress fits all!" Dat dit niet werkt weet ik zeker. Na 30 jaar in de matrassenbranche actief te zijn weet ik hoe belangrijk de juiste hardheid is. Zelf maak ik al mijn matrassen dan ook in vier verschillende hardheden en zelfs dat is soms nog niet genoeg. Als je dit met schoenen of brillen zou doen dan zou iedereen je uitlachen maar juist voor een, goed bij u passend, matras is de juiste hardheid van het grootste belang.