Twinkle | Digital Commerce

‘Online boodschappenomzet gelijk aan 55 supermarkten’

2017-05-27
23061297
  • [nieuws]
  • 1:55

Nederlandse consumenten doen op jaarbasis voor 441 miljoen euro boodschappen online, aldus nieuw brancheonderzoek. Dat staat ongeveer gelijk aan de omzet van 55 fysieke supermarkten. De groei is ‘onmiskenbaar’, rapporteren de opdrachtgevers, maar ‘het groeitempo vlakt af’.

Het rapport is uitgebracht door het kennisplatform Supermarkt & Ruimte, vastgoedadviseur Supervastgoed en marktonderzoeker Strabo. Titel: ‘Online supermarktomzet op waarde geschat.’ Multiscope nam duizend online enquêtes af om de supermarktbestedingen te peilen, aanvullend daarop werd vijfhonderd consumenten telefonisch gevraagd naar hun feitelijke koopgedrag.

Online omzetaandeel
Volgens de onderzoekspartijen lag het online omzetaandeel op de boodschappenmarkt dit najaar op 1,3 procent, versus 1,1 en 0,8 procent respectievelijk een half jaar en een heel jaar geleden. Uit het rapport: ‘Online supermarktaankopen zijn here to stay. Zoveel is na drie metingen wel duidelijk geworden. Een deel van de consumenten heeft het online kanaal voor dagelijkse boodschappen ontdekt en supermarktformules faciliteren hun klanten in meer of in mindere mate (formuleafhankelijk) om supermarktproducten via hun online kanaal te bestellen.’

Ontwikkeling naar artikelgroep
Onderstaande tabel (uit het rapport) laat zien dat vooral was- en reinigingsmiddelen een stevige online groei hebben doorgemaakt:



Relativering
De drie opdrachtgevers tekenen in hun rapport aan dat de online groei ‘traag verloopt’, dat het tempo afneemt en dat de autonome groei van de supermarktbranche ‘jaarlijks bijna dubbel zo hoog is als het volledige marktaandeel online supermarktomzet’. Weinig of geen reden tot zorg dus voor de fysieke supermarkt, is de boodschap. De betrokken partners verwachten niet dat het online omzetaandeel in 2020 groter zal zijn dan 5 procent. Schattingen dat het aandeel tegen die tijd 20 procent bedraagt doen zij af als ‘volkomen onrealistisch’.

Consumentenverwachting
In een ander recent onderzoek, van GfK, spraken Nederlandse consumenten zelf de verwachting uit dat ze 12 procent van hun bestedingen aan food & nearfood in 2021 online zullen besteden, een verviervoudiging ten opzichte van de 3 procent (reëel volgens de Thuiswinkel Markt Monitor) in de eerste helft van dit jaar.

Lees ook: