Twinkle | Digital Commerce

‘Eén derde consumentenomzet online in 2021’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:20

Consumenten verwachten over vijf jaar een derde van hun uitgaven online te doen. Daarmee maakt de e-commerce branche tot 2021 een groei door van 45 procent ten opzichte van 2016. Een kwart van de shoppers winkelt nu al online in Azië.

Dat concludeert GfK in een onderzoek onder vijfduizend consumenten, in opdracht van ShoppingTomorrow (voorheen Shopping2020). De online consumentenbestedingen zijn gedefinieerd zoals die in de Thuiswinkel Markt Monitor.

Smartphone populair
De groei van online verkoop wordt vooral veroorzaakt door de toenemende populariteit van de smartphone. In de eerste zes maanden van dit jaar werd 8 procent van de online aankopen gedaan via de mobiele telefoon. Een groei van 66 procent ten opzichte van de eerste maanden van 2015. ‘Toch verwacht het merendeel van de consumenten dat zij over vijf jaar nog traditionele apparaten als desk- en laptops gebruiken voor aankopen via internet’, aldus ShoppingTomorrow.

Fysieke winkel blijven bezoeken
De fysieke winkel blijft de komende vijf jaar ook in trek bij Nederlandse consumenten. 61 procent verwacht dat zijn bezoek aan de winkelstraat of -centra niet verandert tot 2021, mits er een mix van (grote) winkelketens en kleinere zelfstandige winkels te vinden is. Ook moet er iets gedaan worden aan de stijgende parkeerkosten en de bereikbaarheid van het winkelgebied.

Kwart winkelt in Azië
Nederlandse consumenten maken online steeds vaker een uitstapje naar het buitenland. Vooral Azië is trek; in 2015 kocht 24 procent van de online shoppers in een Aziatische webwinkel, dit jaar is dit 34 procent.