De detailhandelomzet via het internet nam in het derde kwartaal met 14,3 procent toe. De online concurrentie heeft effect op non-food winkels, die opnieuw te maken kregen met een lagere opbrengst.
Dat meldt het CBS in een vandaag gepubliceerd rapport.
Webwinkels maken in de derde periode van dit jaar opnieuw een veel grotere groei door dan de gehele detailhandel (1,2 procent). Pure webshops zagen hun omzet met 17,8 procent het snelst toenemen. ‘Multichannelers’ – waarvoor de verkoop op internet een nevenactiviteit is – groeiden met 9,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Dipje in non-food
Door de online concurrentie kregen non-food winkels in het derde kwartaal opnieuw te maken met een daling (-0,6 procent) van de omzet. In het tweede kwartaal was er na zes kwartalen van omzetstijging voor het eerst een dip (-0,4 procent).
Schoenenwinkels
Het CBS licht onder andere de schoenenwinkels uit, die hun omzet met 15,6 procent zagen dalen ten opzichte van het derde kwartaal in 2015. De opbrengst in deze branche wordt al lager sinds het derde kwartaal van 2014, waardoor het aantal schoenenwinkels in Nederland met bijna een vijfde is teruggelopen: van bijna 3.400 vestigingen in 2012 naar 2.760 filialen op 1 januari 2016.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
CBS: 14 procent meer internetbestedingen in derde kwartaal
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.