Twinkle | Digital Commerce

Maarten Lelijveld: ‘Offline is ook inspirerend’

2017-05-27
180101
  • 2:51

Onlangs verruilde Maarten Lelijveld zijn werkomgeving bij retailer A.S. Watson voor die van dienstverlener Helloprint. Zijn jaren als e-commerce manager bij Kruidvat vervullen hem met trots: op het team van meer dan vijftig man dat hij er opbouwde, op het afscheid dat ze hem hebben gegeven en op het resultaat van hun inzet: ‘Kruidvat is nu een multichannel retailer.’ Tijd voor de grote overstap.

Tekst: Danielle Scheffer

---------------------------------------
Naam: Maarten Lelijveld
Functie: chief operating officer (coo) Helloprint
Leeftijd: 36
---------------------------------------

Inspiratie
‘Online vind ik Zappos en Coolblue heel mooie voorbeelden van sites. Coolblue is interessant vanwege het servicecomponent, de uitleg die ze er geven, ze maken het de consument zo makkelijk mogelijk. Ook bij Zappos staat consument en cultuur voorop. Verder kijk ik veel naar nieuws- en retailsites.’

‘Offline is ook inspirerend, daar liggen mijn roots. Ik vind het heel interessant om consumentengedrag te volgen, om de expressie bij mensen te zien. Daarvoor ga ik de winkels in. Van retailgoeroe Pim van den Berg leerde ik dat hoe mooi een winkelcentrum er ook uitziet, het moet wel converteren. Ook Jaap Blokker is een goede leermeester geweest. Bij hem begon mijn carrière een jaar of dertien geleden. Hij leerde me dat iedereen in de organisatie het verschil maakt. Dat je zelf ook de handen uit de mouwen moet steken. Daarin schuilt het echte ondernemerschap.’

E-commerce
‘Het leuke aan de branche vind ik de snelheid en de afwisseling. En dan bedoel ik vooral het tempo waarin je een conceptverandering kunt doorvoeren: zo nodig elke dag, in plaats van de vijf tot tien jaren die daar in de fysieke retail voor nodig zijn. Je wordt als online retailer door het gebruik van de verschillende devices gedwongen om daar snel op te acteren. Ik houd erg van die uitdaging.’

‘Een interessante ontwikkeling in de branche vind ik de trend dat steeds meer retailers van online ook naar offline gaan, kijk naar Coolblue en pick-up-points. Ik heb ook grote belangstelling voor de ontwikkelingen in de foodbranche en de fmcg. En dan ben ik vooral heel nieuwsgierig naar wat bijvoorbeeld Jumbo gaat doen. Het segment online food shoppen is - met uitzondering van de maaltijdboxen - nog niet zo groot, dus daar is nog van alles mogelijk.

Online shoppen
‘Wat ik online koop? Alles behalve food. Het gebrek aan flexibiliteit in aflevering houdt me tegen. Ik moet te lang van tevoren plannen wat ik wil eten.’

Vrije tijd
‘Mijn vrije tijd breng ik graag door met vrienden. En dan ga ik vooral graag samen met ze eten. Thuis, of in restaurants. En we gaan ook graag varen, met een sloepje door de Amsterdamse grachten. Dan eten we ook op de boot – al dan niet gecaterd.’

Reizen
‘Verder ga ik graag weekendjes - of langer - weg, ik houd van reizen. Ik heb al best veel van de wereld gezien: ik ben lang in Afrika geweest, in Malawi, Thailand, Indonesië, Vietnam, Californië, en ik heb veel korte tripjes in Europa gemaakt. Elk land heeft zijn eigen charme; in Amerika is de grootsheid overweldigend, en in Malawi vind ik de puurheid fantastisch.

‘Ik houd wel van actieve vakanties. Museumbezoek, lekker eten, ik kan niet stilliggen op een strand of zo. Ik vind het leuk om door een stad te fietsen, of op terrasjes te zitten met, ja, daar is dat eten weer, een hapje en drankje.’

Motto
‘Hoewel ik niet echt volgens een motto werk, hanteer ik wel vaak kernbegrippen die daar toch min of meer op neerkomen. Dat zijn: Focus! Maak keuzes. Cut the crap. En laten we alleen doen waar we goed in zijn.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2016.