Twinkle | Digital Commerce

Lidl: ‘Wij vinden het goed dat wij er nu al zijn’

2017-05-27
180101
  • 3:50

Waar veel discounters de e-commerce markt nog links laten liggen, besloot Lidl de stap naar online verkoop wel te nemen. Het supermarktbedrijf lanceerde zijn webwinkel in juni, na een drukke periode van ontwikkeling. Peter de Roos, hoofd e-commerce bij Lidl Nederland, is trots: ‘Als we willen, hebben we de slagkracht om vernieuwingen snel door te voeren.’

Tekst: Marit Smits

De webwinkel is een opvallend verkoopkanaal voor een discounter. Zo kun je bij Aldi of Action bijvoorbeeld nog niet online shoppen. Waarom kiest Lidl wel voor een digitale strategie?
‘Wij zien dat in de huidige markt klanten steeds meer naar online bewegen. Als klantgericht bedrijf luister je naar welke servicebehoefte zij hebben. Klanten willen hun gekochte producten niet naar huis meeslepen, zij willen de mogelijkheid om online hun boodschappen te doen. Wij zien onze webwinkel als een extra kans om consumenten aan te spreken en meer service te bieden. De shop sluit perfect aan op wat wij al in de winkels doen; we willen de klant graag verrassen. Wat ons betreft is de lancering van onze webwinkel de juiste stap. Binnen de discountbranche zijn wij inderdaad één van de eersten die nu een online koopmogelijkheid bieden. Andere spelers zullen vast nog wel komen. Wij vinden het in elk geval goed dat wij er nu al zijn.’

Waarom hebben jullie gekozen voor een gefaseerde uitrol van de webwinkel?
‘Wat we doen, willen we goed doen. Daarom hebben we ervoor gekozen om te beginnen met non-food artikelen. De non-food markt is al helemaal uitontwikkeld; je kunt bijvoorbeeld al overal je pakketje afhalen of versturen. Wij kunnen dus gemakkelijk meeliften op die bestaande diensten. Dit kunnen we zeer efficiënt inrichten, als discounter houdt je hier altijd rekening mee.’

En nog geen plannen om met de verkoop van food te starten?
‘Dat is echt afhankelijk van de toekomstige stappen van ons bedrijf. Het is momenteel een hot topic in de branche en wij houden de foodmarkt dan ook nauwlettend in de gaten. Wij willen het alleen wel goed doen, we moeten minstens dezelfde kwaliteit kunnen waarborgen als in onze winkels. Daarin bevinden we ons nog in de oriëntatiefase.’

De al langer bestaande wijnwebshop is nu gesloten. Komen de flessen nog terug in de nieuwe webwinkel?
‘De vroegere wijnwebwinkel heeft te maken met onze al langer bestaande ambitie om online te verkopen. We wilden met de wijnshop ervaring opdoen in de e-commerce markt en het daarna nog beter aanpakken met de shop die we nu gelanceerd hebben. We gebruiken dan ook onze ervaring met de wijnen voor de invulling van onze huidige webwinkel. Ik maak er geen geheim van dat wij achter de schermen bezig zijn om de wijnen ook weer online aan te bieden. Ook willen we de shop in reizen dit jaar gaan versterken, maar dit is nog volop in ontwikkeling. Uiteindelijk praten we straks over een online platform waarop non-food, wijnen en reizen samen worden aangeboden. Aan de achterkant is deze koppeling wel iets ingewikkelder. Reizen is nou eenmaal een heel andere productcategorie dan non-food artikelen.’

Lidl levert nu vanuit een distributiecentrum in Duitsland. Staat er een Nederlands magazijn op de planning?
‘De Nederlandse e-commerce markt is zeer competitief in levertijden. Wij willen eerst inspelen op de online behoefte van klanten door de producten digitaal aan te bieden. Uiteraard oriënteren wij ons op de opties om de artikelen dichter bij de Nederlandse klant te krijgen. Maar dat is niet iets wat je in een week voor elkaar krijgt. Het is nu prettig om de eerste ervaringen met onze webwinkel op te doen. Alles wat wij nu leren, helpt ons namelijk om de online verkoop beter in te richten. Daarom willen we eerst op bestaande faciliteiten meeliften en maken wij gebruik van het distributiecentrum in Duitsland en de diensten van verzendpartner DHL.’

Wordt het ook mogelijk om orders af te halen in de supermarkt of bij standalone pick-up-points?
‘Dat zijn zeker zaken die wij onderzoeken en we zien dit ook terug in de markt. Als je deze diensten wilt bieden, moet je ze wel meteen goed neerzetten; de techniek moet in orde zijn en het personeel in de fysieke winkels moet goed zijn ingelicht. Alle locaties moeten aangesloten zijn. We moeten hier nog een goede formule voor vinden. Wij zouden graag zien dat mensen hun bestelling kunnen afhalen en tegelijk hun boodschappen kunnen doen. Maar nu zijn wij met de Parcelshops van DHL ook al dicht bij de klant.’

Hoe is het online bestellen geregeld op mobiel?
‘De webshop is responsive en past zich dus aan aan de schermen van smartphones en tablets. Er is nog geen koopfunctionaliteit in de app. Wij zien dat mobiel steeds belangrijker wordt, dus in die behoefte willen wij graag voorzien. In de toekomst wordt winkelen binnen onze app zeker een mogelijkheid. Het kan mij daarin niet snel genoeg gaan, maar het vraagt een bepaalde technische ontwikkeling.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2016.