Alle bedrijven die niet adverteren bij Google moeten het voortaan doen met algemene informatie uit Keyword Planner; de bandbreedtes van gerapporteerde zoekvolumes zijn enorm, waardoor er minder op valt te sturen.
Dat Google sleutelt aan de beschikbaarheid van zijn Keyword Planner kwam vorig maand al aan het licht. Zoekmachinemarketingblog TheSEMPost merkt op dat de restrictie inmiddels geldt voor alle niet-adverteerders, ook voor partijen die wel actief wáren op AdWords. Google heeft laten weten dat het besluit om veiligheidsredenen is genomen; met de opgeworpen drempel zou de zoekgigant bots buitenspel willen zetten.
Bandbreedtes
Google’s Keyword Planner is een veelgebruikte tool om effectief te adverteren in AdWords. Webwinkeliers en andere site-eigenaren kunnen zien hoeveel er gezocht wordt op bepaalde zoektermen. Die data kunnen ze nog steeds vrij specifiek voorgeschoteld krijgen, mits ze AdWords dus zelf actief gebruiken. Niet-adverteerders moeten het doen met general monthly ranges van bijvoorbeeld 100.000 tot 1 miljoen zoekopdrachten.
Grens
Ook kleine adverteerders zullen het zonder gedetailleerde informatie uit de Keyword Planner moeten stellen. Onduidelijk is nog altijd waar de zoekgigant de grens (‘treshold’) legt.
Zeer vervelende verandering als je niet van plan bent om AdWords campagnes op te zetten, maar wel de data nodig hebt voor SEO. Zelf gebruik ik nu een andere tool die zelfs beter is dan de keyword planner: https://www.youtube.com/watch?v=xRgrTRIHMEE
In onderstaand artikel schrijf ik meer over de keuze van Google om gratis gebruik van de Keyword Planner:
http://www.doublesmart.nl/google-maakt-zoekwoordenonderzoek-moeilijker/