Twinkle | Digital Commerce

Coming Up: wel/niet zelf bezorgen

2017-05-27
180101
  • 4:19

Het lijkt een gegeven, als online retailer heb je een logistieke dienstverlener nodig. Toch trekken veel retailers de logistiek steeds meer naar zich toe. Waarom doen ze dat en welke lichtende voorbeelden zien we hiervan?


Tekst: Peter van der Schaar

Voor iedere online retailer is het verzenden van producten een noodzakelijk onderdeel van de business. Alle inspanningen op het gebied van inkoop, campagnes en conversieverbetering hebben uiteindelijk als doel zoveel mogelijk pakketjes bezorgd te krijgen. Pakketbezorging is dan ook booming business, PostNL rapporteerde over vorig jaar een stijging van bijna 10 procent. Wat zijn de redenen om als retailer zelf de logistiek ter hand te nemen?

Klantenservice
Het is bekend, de klant stelt steeds hogere eisen. Tien jaar geleden waren we innovatief met 24-uurs levering, inmiddels is next day delivery het minimum. Same day delivery of one hour delivery, deze ontwikkelingen vragen een steeds diepere integratie met de logistieke keten. De betrouwbaarheid van de logistiek is echter ook bepalend voor de tevredenheid van de klant. Niet voor niets bezorgt Coolblue sinds begin dit jaar het witgoed zelf. De klant hoeft maar een uur thuis te blijven en vandaag besteld is morgen in huis.

Kosten
De verzendkosten daarentegen blijven een grote bron van afhakende consumenten. Niet voor niets komen de kosten van verzenden (en retourneren!) in veel webshops voor rekening van de verkoper. Ze vormen daarmee een groot gedeelte van de totale cost per order. Door zelf te bezorgen is het, bij voldoende volume, mogelijk om kosten te besparen.

Omzet
Grote retailers als Amazon, AliBaba en Bol.com zijn tevens marktplaatsen waar andere retailers hun producten aanbieden. Door zelf ook de logisitieke diensten te leveren aan deze retailers is het mogelijk om in één dienst zowel de webshop als de logistiek aan te bieden, wat het nog interessanter maakt voor kleine retailers om gebruik te maken van deze platformen. Zo heeft Alibaba enige tijd geleden Alibaba Logistics gelanceerd, een dienst waarbij verkopers gebruik kunnen maken van de logistieke keten die voor Alibaba is ingericht.

Data
Doordat retailers de gegevens hebben van klanten en hun gedrag kennen, kunnen ze hun goederenstromen veel efficiënter inrichten. Zo heeft Amazon een concept gepatenteerd wat ze predictive shipping noemen, ze plannen de verzending al in voordat de klant het product besteld heeft.

NIEUWE INITIATIEVEN
Redenen genoeg dus om eens goed te kijken of er winst gehaald kan worden door de logistiek in eigen handen te nemen. We zien verschillende initiatieven op dit vlak verschijnen.



-> First mile
De first mile betreft het verzenden van de producent, bijvoorbeeld in China, naar grote opslaglocaties. In de first mile zijn retailers nog relatief weinig actief. Onlangs is Amazon begonnen met een project genaamd Dragon Boat, waarbij het een vergunning heeft gekregen om zelf containers over zee te vervoeren van China naar de Verenigde Staten. Het Amerikaanse Walmart heeft echter al jaren eigen capaciteit op schepen van Maersk om producten vanuit China naar Amerika te vervoeren.

-> Middle mile
Ook in de middle mile, van voorraadlocatie naar distributiecentra dicht bij de klant, is Amazon actief. In mei 2016 heeft het veertig vliegtuigen geleased voor deze vorm van distributie. Daarnaast heeft het eind vorig jaar duizenden vrachtwagens aangeschaft en schijnt het zelfs interesse te hebben om een heel vliegveld bij Frankfurt over te nemen.

Waar het overigens voor een e-commerce partij revolutionair is om eigen vrachtwagens aan te schaffen, is dit voor een serieuze offline retailer al jaren gebruikelijk.

-> Last mile
In de last mile zijn de meeste online retailers actief. We zien op veel verschillende manieren dat retailers oplossingen bieden voor die last mile: Ah.nl bijvoorbeeld brengt al zijn producten zelf rond, Picnic werkt met busjes die vaste routes rijden en Foodora bezorgt op de fiets. Als er voldoende schaalgrootte te behalen is en/of de eisen op het gebied van klanttevredenheid hoog zijn, kiezen retailers er blijkbaar sneller voor om de last mile in eigen hand te houden. De last mile is dan ook het toneel van veel innovatie. We zien diverse verschillende initatieven die een behoorlijke impact kunnen hebben op de logistiek van de toekomst. Een paar voorbeelden:

  • levering met drones: zonder last van verkeersdrukte vliegen je pakketjes naar de voordeur.
  • 3D-printers: waarom zou je een product überhaupt nog vervoeren als je het gewoon kunt 3D-printen, achterin het bestelbusje van de koerier?
  • levering in de auto: in Zweden is het in de drie grootste steden mogelijk om in de kofferbak van je Volvo pakketjes te ontvangen. De proef was dermate succesvol dat hij naar drie landen wordt uitgebreid.
  • bezorging door robots: technologiebedrijf Starship Technologies (van de oprichters van Skype) start een proef in vijf steden met robots als bezorgers.
  • c2c-bezorging: waarom zou je bezorgers inhuren als consumenten tegen een vergoeding ook elkaars pakketjes kunnen rondbrengen?

Conclusie
Is het verstandig om als retailer je logistiek zelf te gaan doen? Dat hangt af van drie factoren.

  1. Heb je voldoende schaalgrootte om een uitstekende dienst te leveren?
  2. Is er een duidelijk voordeel, op het gebied van kostenbesparing of additionele omzet?
  3. Heb je voldoende kapitaal (zowel financieel als menselijk) om het van de grond te krijgen?

Bij pure players lijkt de trend dat ze beginnen bij de last mile en dan terugwerken. Retailers met een offline achtergrond hebben hun middle mile vaak zelf al georganiseerd.

En besluit je het niet zelf te doen? Dan is het goede nieuws dat er steeds meer keuze komt, niet alleen vanuit de traditionele verzenders maar ook vanuit grote retailers met hun eigen netwerk en nieuwe start-ups met innovatieve oplossingen.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2016.

Peter van der Schaar is oprichter en directeur van marketing- en technologiebedrijf Netwinst.