123inkt.nl richt een stichting op waarin consumenten een schadeclaim kunnen indienen tegen HP. De inktfabrikant zou een update hebben doorgevoerd waardoor zijn printers alleen nog met HP-inktcardridges afdrukken.
De webwinkel zegt de afgelopen tijd zo’n drieduizend e-mails te hebben ontvangen van boze klanten die geen documenten meer kunnen printen met inkt van een huismerk. Zij moeten dankzij de update overstappen op de inkt van HP, die vaak veel duurder is.
Stichting
Daarom besloot 123inkt.nl een stichting op te richten. Uit een melding op de website:
‘Wij zijn bezig met het oprichten van een door ons gefinancierde stichting die u, na aanmelding d.m.v. een volmacht, tezamen met andere getroffen klanten juridisch gaat vertegenwoordigen tegenover HP. Dit met als doel om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen en uw eventuele directe schade vergoed te krijgen.’
Geen idee
HP zegt tegenover de NOS geen weet te hebben van een eventuele schadeclaim. Het bedrijf beroept zich op de bescherming van innovaties en intellectueel eigendom en wil ‘de veiligheid van de producten voor klanten’ verbeteren.
Ik heb sinds kort +/- 2 weken problemen met mijn zwarte cartridge
voor HP3060 J610
HP301 = van Hema merk 301XL
altijd goed gewerkt, maar werd op eens niet meer herkend
Nieuwe gekocht bij Hema en nu print streepjes door de text
Kort geleden volgens mij na instal windows 10 uodate van HP gehad,
Ik heb thuis 2 laptops van HP en een printer, dit is het laatste wat ik van HP koop, als ik een Merk auto koop dan bepaald bv VW of Opel toch ook niet op welk merk banden ik blijf rijden
Gr Frank Bonnevld
Kromme vergelijking Frank. Vergelijk het liever met scheermesjes en houders, ook niet compatibel en relatief dure mesjes voor de vaak gratis houders. Een printer kost tegenwoordig net zoveel als een volle set toners.
Los daarvan; er wordt steeds minder geprint. Dus het was wachten op tegenmaatregelen van producenten als HP. Leve de digitalisering.
Tis natuurlijk ook veel makkelijker om te knippen-plakken dan eens wat onderzoek te doen.
Wat je nergens in de media terugvind is dat de enige cartridgenrs. die deze updateproblemen kunnen opleveren de 950/951 serie, 934/935 serie en de 970/971 serie HUISMERK of hervulde single inktankcartridges zijn.
Daar zit dan (als je geluk hebt) een inferieure vervangende chip op die blijkbaar NIET Firmwarebestendig is, met alle gevolgen van dien.
Ik heb nog geen enkele klant bij mij terug gezien met een probleem met deze cartridges aangezien ik SCC chips monteer (Static Control Components) die wél firmwarebestendig zijn.
Het nam 6 jaar vergaderen door de Europese Commisie in beslag, maar het is printerfabrikanten wettelijk verboden om het onmogelijk te maken om niet-originele of hervulde cartridges te gebruiken.
Dus heb je streepjes door je tekst of word je Hema compatible met welk ander nr. dan ook niet geaccepteerd, dan heb je gewoon een slechte kwaliteit cartridge.
Wel raar dat als je verpakkingen koopt waar het merk van de bewuste printer op staat vermeld de printer toch niet werkt. En je dan sleutels voor een programma moet kopen om de boel aan de praat te krijgen.Krijg de indruk dat fabrikanten dan gewoon oudere printers onbruikbaar proberen te maken.
Lijkt mij geen zuivere koffie...
Wat een mazzel dat we nog vrije keuze van benzine & diezel hebben, bier en cola!!