Twinkle | Digital Commerce

Paracetamol en croissants in de Brakke Box

2017-05-27
180101
  • 1:31

Twee studenten uit Groningen kwamen na een avond flink doorzakken op het idee van de Brakke Box, een doos vol versterkende middelen om je kater te bestrijden. Het feit alleen al dat je op dat moment niet de deur uit hoeft om wat te eten te scoren weet menig student te overtuigen.

Tekst: Danielle Scheffer
 
‘Geen bezorgkosten, geen transactiekosten’, prijst de site van de Groningse studenten Mats Zwerink en Tim Wielinga aan. Vanuit hun studentenkamer leveren zij op bestelling de Brakke Box. ‘We liepen een poosje geleden door de stad en één van ons had een flinke kater. We kwamen tot de conclusie dat het geweldig zou zijn als je op zo’n dag de deur niet uit hoeft’, vertelde Wielinga over het ontstaan van het bedrijf aan RTL Nieuws. Het plan tot uitvoer brengen ging razendsnel: in februari schreven ze het businessplan en begin april werd de eerste box bezorgd. In de doos zitten naast voedingsmiddelen als croissant, brood van katerdeeg, banaan, ei, espresso/thee en soep, ook pijnstillers, zodat je op alle fronten de brakheid te lijf kunt gaan. De box kost 8 euro en wordt persoonlijk op de scooter geleverd door één van de oprichters. Betalen kan via iDeal of cash aan de deur.

In mei bezorgde de start-up al in grotere hoeveelheden: een lading boxen bij de Marug en bij het Startup Weekend Groningen. Voor de marketing wordt vooral Facebook ingezet en zijn er sample-, kortings- en winacties bedacht, daarnaast mogen de heren zich verheugen over een flinke exposure via free publicity. Als het goed blijft gaan met de zaken, willen Zwerink en Wielinga met Brakke Box uitbreiden naar andere steden. Dat zullen ze dan wel moeten gaan uitbesteden, ze onderzoeken nog of franchising dan de meest geschikte vorm zal zijn.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2016.