Twinkle | Digital Commerce

Jet.com blaast eerste kaarsje uit

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:15

Jet.com viert zijn eerste verjaardag met elf dagen vol korting op de al lagere productprijzen dan zijn concurrenten. De afgelopen twaalf maanden hebben voor de online discounter goed uitgepakt: ‘We lopen voor op schema’.

Marc Lore, oprichter en voormalig topman van Quidsi, betrad de Amerikaanse e-commerce markt vorig jaar met Jet.com. De startup werd in de media bestempeld als ‘one of the biggest bets in the history of online retail’.

Verandering in business model
Het bedrijf veranderde zijn businessmodel amper drie maanden na lancering. Het platform is nu gratis toegankelijk voor iedereen, wat betekent dat de 50 dollar fee die jaarlijks betaald moest worden om gebruik te maken van zeer lage productprijzen is geschrapt.

1 miljard dollar
Het eerste doel, een omzet van 1 miljard dollar in het eerste jaar, werd al binnen tien maanden gehaald. Ook breidde het productaanbod met 20 procent uit tot 12 miljoen artikelen. De enorme zak groeigeld aan de basis van Jet.com (225 miljoen dollar) verdubbelde in één jaar tot 565 miljoen dollar.

Vanille e-commerce site
Volgens chief revenue officer Scott Hilton staat het tweede jaar in het teken van veranderingen op de website. ‘We hebben nu een vanille e-commerce site’, zegt hij volgens Internet Retailer. ‘We hebben geen bells and whistles aan de experience toegevoegd, maar willen de artikelen op de site nu meer specialiseren in categorieën. Ik ben blij met wat wij in een jaar hebben neergezet.’