Bij eMarketer las ik dat één op de zes Amerikanen afgelopen april meer dan tien apps van retailers had geïnstalleerd. Ruim de helft (51 procent) had minimaal vier verschillende shopping apps op mobiele apparaten staan.
Dit betreft puur en alleen shopping apps van webwinkels, dus exclusief bijvoorbeeld Facebook, WhatsApp, internetbankieren of apps van nieuwssites. Een enorm hoog cijfer, en toch is dit voor diegenen die het e-commerce nieuws volgen geen verrassend percentage, want in Engeland werden er de afgelopen feestdagen al meer bestellingen gedaan via apps dan via de desktop.
Installatiedrempel
Bedrijven zijn weleens sceptisch over de vermeende hoge installatiedrempel van een app. Dat apps van grotere webwinkels waar we allemaal met regelmaat bestellen doeltreffend zijn lijkt logisch, maar het lijkt een lastigere opgave voor een kleinere webwinkel om zijn app ook succesvol te maken. Mijn team werkt samen met veel van die kleinere webwinkels die net zijn gestart met hun eigen app, en we constateren dat die het gevecht niet uit de weg gaan.
Sterker nog: vaak zijn ze minder afwachtend dan de grote jongens. Eind afgelopen jaar werd al bekend dat Apple een nieuwe rubriek aan zijn App Store toevoegde, specifiek voor m-commerce apps. Die rubriek is sinds vorig jaar namelijk uitgegroeid tot de snelst groeiende van alle rubrieken in de App Store.
Natuurlijk zijn er apps bij die niet tot weinig worden geïnstalleerd, maar uit het onderzoek van eMarketer blijkt nu dus dat consumenten wel degelijk zitten te wachten op shopping apps. Meer dan de helft van de ondervraagden had minimaal vier apps van webwinkels geïnstalleerd op zijn mobiele telefoon en 16 procent zelfs meer dan tien! Dit is een onderzoek onder Amerikanen, maar Nederland zal hier echt niet ver op achterlopen.
Instant apps in ontwikkeling
Is dit dan de nieuwe trend? Hebben we straks allemaal apps voor alle verschillende winkels waar we af en toe wat kopen? Waarom eigenlijk niet? Met de huidige indeling van de meeste smartphones raakt het vol, maar dat is slechts een kwestie van het introduceren van een nieuwe indeling, of betere navigatie. Zo is spraakbesturing in opkomst en kan de inhoud van apps steeds beter worden geïndexeerd en dat biedt weer nieuwe mogelijkheden.
Google presenteerde onlangs 'Instant Apps'. Dit zijn normale apps zoals je die nu ook al kent, alleen zijn ze modulair opgebouwd. Daardoor zijn bepaalde functionaliteiten van de app straks direct te gebruiken, zonder dat je eerst iets moet installeren. Google toont het nut van bijvoorbeeld een app van een parkeergarage waar je één keer parkeert, maar ook voor minder frequente aankopen zou dit een goede oplossing kunnen zijn voor de installatiedrempel. Het grote voordeel van het gebruik van zo’n 'streaming app' is dat de consument de beste native mobiele ervaring geniet. En zoals elke Twinkle-lezer weet, heeft een betere user experience een direct positief resultaat op de conversie.
Frictieloos
Zodra je klant in online zoekresultaten van bijvoorbeeld Google op inhoud uit een app klikt, downloadt hij direct de pagina's en media die hij werkelijk bekijkt. Op die manier hoeft hij een app niet eerst te installeren om deze te gebruiken. En nadat hij naar tevredenheid een frictieloze app-aankoop heeft voltooid, ben ik er van overtuigd dat hij open zal staan voor de volledige functionaliteit van de app. En dankzij de installatieknop die op dat moment direct op het scherm getoond wordt, zal de kans dat mensen nog meer webwinkel-apps gaan installeren alleen maar toenemen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Ruim helft Amerikanen heeft 4 of meer shopping apps'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.