Volvo wil de last mile op zijn kop zetten, door orders binnen twee uur na bestelling te laten droppen in zijn wagens. Het automerk sloot een samenwerking met urb-it, een Zweedse start-up. Dit jaar nog moet ‘In-car Delivery’ in verschillende Europese steden beschikbaar komen.
‘Disrupt the delivery experience’, is Volvo duidelijk over zijn streven. Volgens marketingvoorman Bjorn Annwall wil het automerk mislukte afleverpogingen elimineren. ‘Met In-car Delivery maken we een bezorglocatie van je auto, dankzij onze eenmalig te gebruiken digitale sleutels.’ Als een bezorger zo’n sleutel virtueel heeft omgedraaid, krijgt de eigenaar een bericht. Na de aflevering wordt de auto weer vergrendeld.
Volvo On Call
Volvo, dat steeds meer van zijn automodellen online wil gaan verkopen, presenteerde de contactloze bezorgoptie ruim twee jaar geleden op het Mobile World Congres in Barcelona. Een koppeling van bezorgdiensten aan de bestaande Volvo On Call-app – waarmee Volvo-rijders ook op afstand hun auto kunnen verwarmen of koelen – maakt het mogelijk om online orders af te leveren in afwezigheid van de eigenaar. Afgelopen Black Friday werd In-car Delivery voor het eerst commercieel getest, in samenwerking met PostNord, een online speelgoedzaak en een websupermarkt.
Urb-it
Nu zet Volvo een belangrijke nieuwe stap, dankzij de deal met urb-it. Orders bij partijen die op dit same day delivery netwerk zijn aangesloten, kunnen voortaan worden gedropt in de nieuwste Volvo-modellen. Net als veel andere nieuwe spelers op de bezorgmarkt draait urb-it op een netwerk van studenten en andere parttimers, die per aflevering betaald krijgen. Ze worden op basis van beschikbaarheid en geolocatie aan het werk gezet om producten op te pikken (bij een winkel, magazijn of restaurant) en vervolgens af te leveren. De naam van de bezorger wordt altijd aan de klant gecommuniceerd.
Stockholm
Volvo introduceert In-car Delivery allereerst in Stockholm, uitbreiding naar andere Europese steden volgt dit jaar aan de hand van partner urb-it.
Meestal ben ik daar waar mijn auto is, maar vooruit, dat geldt niet voor iedereen. Ik weet niet dat dit nu echt de toegevoegde waarde is waar we bij de aankoop van een auto rekening meehouden. Het risico is ook groot, er hoeft maar 1 datalek te zijn en het positieve iniatitef keert tegen je. Probleem is dan dat ook het overgrote deel van je Volvo klanten die geen gebruik maken van Urb-It wellicht bang zijn dat men kan inbreken. Al bij al zie ik meer down-sides dan up-sides. Hoe dan ook, zondermeer een gedrurfde stap.