Twinkle | Digital Commerce

‘Online superomzet over 10 jaar bijna 10 keer zo groot’

2017-11-08
180101
  • 1:15

Een hoge winkeldichtheid, ruime openingstijden en grote assortimenten maken dat Nederlanders relatief weinig supermarktaankopen doen op internet. Nog wel: ‘Ondanks die beperkende factoren zien wij vanaf het huidige niveau veel groeipotentie voor het online bestellen van boodschappen.’

Dat schrijft Sonny Duijn, sectoreconoom retail bij ABN Amro, naar aanleiding van een brancheupdate over supermarkten. Volgens de bank kwamen de Nederlandse online supermarktbestedingen vorig jaar uit op 389 miljoen euro, op een totale supermarktomzet van 34,4 miljard euro.

3,7 miljard euro in 2025
De bank verwacht dat de online bestedingen zullen groeien tot ongeveer 3,7 miljard euro in 2025. Daarmee zou de webomzet van supermarkten in tien jaar tijd met een dikke factor 9,5 toenemen. Het aandeel van het online kanaal zou groeien van 1,1 procent in het afgelopen jaar, naar 9 procent in 2025.

Digitalisering
Duijn motiveert: ‘De digitalisering gaat de komende jaren een grote invloed hebben op het supermarktlandschap. De consument zal uit gemak en tijdsbesparing vaker de wekelijkse boodschappen online doen. Supermarkten moeten het online bestellen van boodschappen toegankelijker maken, om marktaandeel vast te houden. Dat heeft onder meer te maken met de aanwezigheid, groei en dreiging van nieuwe partijen in de markt.’

U kunt het rapport van ABN Amro hier downloaden.
 
Lees ook: