Twinkle | Digital Commerce

Hoe maakt u Accelerated Mobile Pages in Google?

2017-05-27
180101
  • 2:04

Google gaat voor de beste gebruikerservaring en kondigde de komst van snellere mobiele pagina’s (Accelerated Mobile Pages, afgekort AMP) aan in oktober 2015. Deze week is het zo ver, de Accelerated Mobile Pages zijn live.

Tekst: Jason van Alphen

Waarom Accelerated Mobile Pages?
Een link naar een artikel, geopend vanuit social media, kan voor heel wat ergernis zorgen. Je wacht vijf seconden, tien seconden, en vervolgens krijg je een pop-up scherm met een aanmelding van een nieuwsbrief of ‘Like onze Facebookpagina’. Allerlei onderdelen die invloed hebben op de gebruikerservaring, snelheid en niet te vergeten de batterij van uw smartphone. Google liet eerder al weten dat 40 procent van de bezoekers een website verlaat wanneer deze niet binnen 3 seconden is geladen. Tevens geeft Google aan dat door de lage snelheid mensen sneller geneigd zijn een Adblocker te installeren.

Wat is een Accelerated Mobile Page dan precies?
Een Accelerated Mobile Page is eigenlijk een normale pagina met een aantal restricties. Zodra een pagina aan de restricties voldoet wordt de Accelerated Mobile Page weergeven in Google. Accelerated Mobile Pages maken gebruik van ‘lazy loading’ wat inhoudt dat afbeeldingen, advertenties en video’s pas geladen worden nadat alle teksten zijn ingeladen. Hierdoor wordt de gebruiker ontlast van alle kilobytes of in sommigen gevallen zelfs megabytes die gedownload worden om een pagina te weergeven in de zoekresultaten. Om te testen of een pagina AMP-vriendelijk is, kan deze in de Search Console worden getest.

Nieuwe weergaven in de zoekresultaten
Wat opvalt is dat nieuwsartikelen en blogposts nu, ongeacht of de pagina een Accelerated Mobile Page is, in een carrousel worden weergeven in de top van de zoekresultaten. Zie roodomlijnde resultaten in het screenshot.

Wanneer een nieuwspagina of blog een Accelerated Mobile Page versie bevat, wordt deze weergeven met ‘AMP’ als tag onder het artikel.

Soms worden resultaten weergegeven in de lijst met artikelen, waarin we ook de AMP-tag terugzien als het een Accelerated Mobile Page bevat:

Hieronder ziet u hoe een Accelerated Mobile Page eruit ziet in het geval van een nieuwsartikel:

De verwachtingen
Online retailers kunnen hun pagina's als AMP-variant bouwen om zo de mobiele snelheid te verbeteren. Het schrijven van een blog of het publiceren van artikelen wordt belangrijker in de online strategie . Zeker omdat er momenteel nauwelijks partijen zijn die een AMP-variant hebben van hun pagina's. Een ander voordeel is dat met het gebruik van AMP de mobiele rankings van de website zullen stijgen.

Jason van Alphen is seo-consultant bij Expand Online.