Twinkle | Digital Commerce

Webshops snijden zichzelf nodeloos in de vingers

2017-10-05
180101
  • 2:58

Webshops doen zichzelf tekort door beperkt in te spelen op de vraag van misschien wel de belangrijkste groep potentiële klanten van dit moment: de mobiele shoppers. Inmiddels hebben tien miljoen Nederlanders een smartphone en die groei neemt volgens GfK jaarlijks met 16 procent toe.

Door gastblogger Nicolas Debaig

Volgens een uitgebreid onderzoek naar mobiele apps van Flurry steeg het gebruik van shopping apps van alle categorieën het sterkst. Uit onderzoek van Siteworkx blijkt dat snelheid de belangrijkste eis is die aan een app wordt gesteld: voor 32 procent is dit de hoogste prioriteit. Steeds meer onderzoeken verschaffen deze nuttige inzichten, die overigens niet zelden hier bij Twinkle terug te vinden zijn. De inzichten en tools zijn voorhanden, maar ze worden niet gebruikt. Dat wordt doorgaans afgedaan als slechts een gemiste kans, hoewel vanuit het perspectief van een meer volwassen markt dit misschien eerder valt onder het kopje (grove) nalatigheid.



Mobiele kassaverlaters
Op basis van Klarna’s samenwerking met meer dan vijftigduizend webwinkels, weten we dat van iedere 100 webshopbezoekers die bij de afrekenpagina van de webshop zijn gekomen, uiteindelijk 33 mensen daadwerkelijk iets kopen. Bij mobiel shoppers gebeurt iets heel anders: van de 100 mensen gaan er slechts 16 over tot aankoop. Stel je voor: 100 mensen staan met een gevulde kar voor de kassa; uiteindelijk verlaten 84 van hen de rij zonder iets te kopen.

In deze tijd is een compleet scala aan middelen en tools beschikbaar om tegemoet te komen aan de vraag van de mobiele consument, die simpelweg lijkt te bestaan uit de kernfactoren snelheid, betrouwbaarheid en gebruiksgemak. Als aan deze voorwaarden wordt voldaan, in combinatie met de groeiende smartphone-penetratie, zal m-commerce een boost krijgen die de complete markt op zijn kop zet.

Inzichten liggen voor het oprapen
Niet iedereen heeft het ogenschijnlijk onbeperkte budget van Coolblue en Bol.com om hun webshop continu te optimaliseren. Big data, redesign en performance marketing zijn niet voor iedereen weggelegd en ook niet voor iedereen nuttig. Er is inmiddels genoeg bewijs beschikbaar dat bepaalde elementen de investering dubbel en dwars terug zullen verdienen. Uit onderzoek van Flurry blijkt dat we winkelapps vooral raadplegen in de vroege ochtend: daar kan iedere webshop iets mee doen. Ook onderzoek van Dyn biedt inzichten op een presenteerblaadje. Dit onderzoek toont aan dat 83 procent van de mensen die voor hun gevoel te lang moeten wachten tot de webpagina’s geladen zijn, niet meer terugkeert naar deze webshop. Vergeleken met de andere tien landen waarin dit is onderzocht, is de Nederlander overigens het minst geduldig hierin. Genoeg alternatieven in het aanbod van 45.000 tot 60.000 webshops in Nederland.

Recent onderzoek van de Rotterdam Business School en Expand Online toont aan dat consumenten daarnaast daadwerkelijk sneller tot aankoop overgaan wanneer zij de mogelijkheid hebben om pas te betalen na ontvangst van de bestelling. Overigens zijn consumenten bereid bij te betalen voor deze betaalmogelijkheid. Alleen al de optie kríjgen om later te betalen vergroot het vertrouwen en daarmee direct de kans op meer sales. Toch biedt slechts bijna de helft van de webshops in Nederland deze service aan. In dit geval is het glas echt half leeg en niet half vol.

Door het bos de juiste bomen zien
Niet verrassend: 95 procent van de jongeren tussen de 13 en 34 jaar bezit een smartphone en bijna de helft van de 65-plussers bezit eind 2014 een smartphone. Verandert dat je beeld van waar je doelgroep zich bevindt? Of is de webshop hier al lang op afgestemd? De talloze inzichten die dagelijks online gedeeld worden zijn van grote waarde voor álle online ondernemers. Als we dan in een onderzoek terugzien dat meer dan de helft van de Nederlandse webshops geen gebruik maakt van maatregelen die daadwerkelijk meer sales opleveren, dan schudden wij jullie met alle liefde even wakker.
 
Nicolas Debaig is countrymanager bij Klarna.