Twinkle | Digital Commerce

'Vind een ophaalautomaat bij u in de buurt'

2017-11-08
180101
  • 3:04

Het lijkt zo handig, online saldo op je OV-chipkaart zetten. Vooral als er geen servicepunt in de buurt is, of als het servicepunt in het dorp alleen tijdens kantooruren open is. Dan kun je tóch zonder gedoe met de lokale bus, zonder oplaadmogelijkheid. Dacht ik.

Doch in de bestelbevestiging lees ik: 'Zet uw bestelling op uw OV-chipkaart bij een ophaalautomaat. Vind een ophaalautomaat bij u in de buurt via servicepuntenzoeker.'

Serieus? Je zet online geld op je kaart, maar dat geld moet je vervolgens alsnog fysiek ophalen met je kaart? Op een plek waar je ook met je bankpasje of contanten geld op je kaart kan zetten? Waarom zou je dan nog van te voren thuis een idealbetaling doen?

Mijn brugsmurf ging gisteren vanuit school met het openbaar vervoer, had dus een OV-chipkaart nodig mét tegoed. Ik had de verlopen chipkaart op tijd vernieuwd en wilde daar dus geld op zetten. Dit is wat ik tegen kwam aan, ehhh, bureaucratie:
 

  • Ons gezin heeft vier kaarten die tegelijk aflopen. Die kun je niet in één keer vernieuwen. Dat is dus vier keer de procedure doorlopen, vier keer betalen met iDeal en vier losse enveloppen ontvangen met de nieuwe kaarten.
     
  • Tegoed van de oude kaart wordt niet overgezet naar de nieuwe kaart. Het wordt teruggestort op je rekening.
     
  • Vernieuwde kaarten moet je opnieuw koppelen aan je OV-chipkaart-account. Je kunt daarbij niet dezelfde namen gebruiken als bij de oude kaarten, tenzij je de oude kaarten eerst verwijdert. Overschrijven was ook wel handig geweest.
     
  • Voor dat koppelen heb je een verificatiecode nodig die je via de mail krijgt toegestuurd. Maar de codes van de kinderen kwamen maar niet.
     
  • Na een halve dag kwam ik erachter dat de codes naar man gestuurd waren... Ik heb de kaarten van man, kinderen en mijzelf in beheer op één account, met míjn e-mailadres. Van man ben ik geen wettelijk vertegenwoordiger en voor de oude kaart werd destijds de verificatie naar zíjn mailadres gestuurd. Logisch. En van de kinderen destijds naar mij. Maar blijkbaar wordt zodra je een man toevoegt aan een account, de man automatisch beheerder. Ook al ben ik degene op wiens naam het account staat en heeft man toestemming gegeven om zijn account volledig te beheren. In welke tijd leven die bureaucraten daar achter de tekentafel?
     
  • Enfin, toch allemaal op tijd gelukt. Nu alleen nog geld erop zetten dacht ik. Dat dus afgehaald moest worden bij een ophaalautomaat.
     
  • Dochter bleek op te stappen bij een metrostation met servicepunt. Uitgelegd dat ik geld voor haar klaargezet heb en dat er ergens daar een ophaalautomaat moet zijn. Waarschijnlijk hetzelfde apparaat als waar je mee kan opladen, dus zoek maar naar de ophaalknop. Mijn normaliter toch wel handige brugsmurf heeft de ophaaloptie niet kunnen vinden.
     
  • Gelukkig lukte het haar wel om met haar pinpas, die ze ook net twee maanden heeft, geld erop te zetten. Ze heeft zelfs twee keer geld erop gezet, omdat volgens haar bij het overstappen werd gemeld dat er nog geen saldo op stond.

Ondertussen zat moeders thuis, ongerust over de twaalfjarige die voor het eerst zonder ouder in het openbaar vervoer en zonder tegoed op haar kaart op stap was.

Tenslotte nog iets anders: ruim van tevoren krijg je een melding dat de kaart vernieuwd moet worden omdat 'ie gaat verlopen. Nergens wordt echter gemeld dat de 5 jaar geldigheidstermijn van de nieuwe kaart ingaat op het moment van verlenging.

Deze posting verscheen eerder op Martinebakx.com.