Kwantum wil snel nieuwe webwinkels uitrollen om online shoppers een uitgebreider aanbod te bieden dan het bedrijf al doet op Kwantum.nl. De eerste site ‘vanuit de longtail gedachte’ gaat volgende maand live.
Kwantum kocht enige tijd geleden een nieuw platform, waarmee het bedrijf volgens marketingeindverantwoordelijke bij Homefashion Group Jeroen de Punder snel nieuwe sites kan uitrollen. De eerste 'externe' webwinkel wordt gevuld met allerlei soorten matrassen.
Ander aanbod
De sites moeten een bredere doelgroep aantrekken dan de Kwantum-klant. ‘We bedienen op Kwantum.nl een bepaalde doelgroep, met specifieke producten tegen de laagste prijs. Met de nieuwe sites willen we een aanbod daarbuiten bieden’, zegt De Punder tegen Twinkle.
Vanuit de consument
Kwantum is niet van plan om zijn assortiment op de sites te verbreden met nieuwe productcategorieën. ‘We houden het bij woongerelateerde artikelen’, zegt De Punder. ‘Dus net als bij Kwantum, producten op het gebied van bekleden - wand, vloer, raam - en aankleden - zoals lampen en stoelen. We openen de nieuwe sites na analyse van het zoekgedrag van consumenten. Zij zoeken bijvoorbeeld online veel naar een nieuw matras. Dan openen wij een nieuwe webwinkel om ze hierin meer keuze te bieden, naast ons assortiment op Kwantum.nl.’
Hoofd e-commerce
Kwantum kondigde in januari aan dat zijn e-commerce manager Ronald van Dam in april vertrekt. ‘We zijn op een punt gekomen dat we onze omnichannel strategie verder moeten structureren, maar daar liggen Ronald’s ambities niet’, gaf De Punder destijds als reactie.
Ik weet eigenlijk niet wat ik hier van moet vinden. Aan de ene kant is het slim. Aan de andere kant wordt je dan gewoon een internetbedrijf met hier en daar wat shops omdat er toevallig veel zoekvolume op het artikel zit.
Puur inzetten op zoekvolume en het artikel aanbieden omdat je het toevallig toch al in je assortiment hebt, lijkt mij niet de juiste drijfveer en delf je het onderspit ten opzichte van mensen die echt kennis en passie hebben voor het product.
Met andere woorden, ik ben benieuwd!
Dag Arne,
Dank voor je reactie.
We blijven een winkel met een landelijke dekking in Nederland en Belgie. In al onze winkels kun je de meestverkochte matrassen komen bekijken. Toch blijkt het dat de klant soms net iets anders wil, of bijvoorbeeld maatwerk. Dit volume is te klein om binnen onze discount formule te kunnen aanbieden, maar groot genoeg om de klanten die onze formule gevonden hebben op een andere manier te bedienen. En ook deze collectie wordt met dezelfde passie en kennis ingekocht door product management/inkoop als ons overige assortiment.
Mvg,
Jeroen
M.a.w de fysieke winkels zelf brengen niks op dus proberen jullie nu het 'coolblue' model te kopiëren? Afzonderlijke webshops voor elke grote artikelgroep? Wat is precies de strategie hier? Dit lijkt weer op Paniekvoetbal, zoals we gewend zijn van Kwantum en het vroegere moederbedrijf.