In navolging van Vergelijk.nl haalt ook Kieskeurig.nl het winkelmandje van zijn site. De vergelijker van Sanoma wist te weinig webwinkeliers te interesseren voor Kieskeurig Checkout, zoals de directe bestelmogelijkheid heet.
Op 29 oktober 2013 was het voor het eerst mogelijk om producten behalve te vergelijken ook direct te kopen op Kieskeurig.nl, dankzij een koppeling met Buckaroo. Webshoppers kunnen artikelen van verschillende aanbieders in hun winkelmandje plaatsen en in één keer afrekenen. De interesse van adverteerders bleef echter steeds achter bij de verwachtingen, en daarmee het aantal orders.
Kern van Kieskeurig.nl
‘Hierdoor biedt deze tool te weinig meerwaarde voor zowel de consument als de shops’, citeert Emerce uit een brief aan adverteerders. ‘Om deze reden, maar voornamelijk omdat Kieskeurig.nl het belangrijk vindt te focussen op de kern van Kieskeurig.nl: het zijn van een onafhankelijke en betrouwbare productvergelijken, is besloten per 1 maart 2016 de Checkout-activiteiten te staken.’
Beslist.nl
Eerder nam Vergelijk.nl een soortgelijk besluit. Beslist.nl biedt webwinkeliers nog wel de mogelijkheid om producten direct te verkopen op de site, via de zogenoemde Winkelwagen.
Lees ook:
- Kieskeurig.nl lanceert app voor videoreviews (8 januari 2016)
- Voorraadinformatie fysieke winkels op Kieskeurig.nl (23 oktober 2015)
Altijd al een rare stap gevonden van de vergelijkers. Volgens mij wisten ze destijds van gekkigheid niet meer waar ze het moesten zoeken. Nu alleen beslist.nl nog, al zal dat waarschijnlijk ook niet meer zo lang duren. Dat ze zich nu weer gaan richten op hun kerntaken: vergelijken, en niks anders!
Gekke is dat Beslist volop bezig is met de winkelwagen. Alle andere mogelijkheden (CPC en regulier CPS) zijn overboord gezet. Ik ben heel benieuwd of dit wel succesvol gaat worden, ik heb er mijn ernstige twijfels bij.
Zo'n winkelmandje op een andere site dan de eigen site is natuurlijk ook totaal niet interessant voor de grote partijen.
De checkout en mandje van de vergelijkingssite heeft veel minder opties dan een checkout die compleet op maat is gemaakt voor een shop. Dingen zoals kortingscodes, mogelijkheden tot laten inpakken, aangeven dat oue producten moeten worden meegenomen bij het brengen, kiezen van bezorgmomenten etc etc kan allemaal niet. Ook het aantal betaalmethodes is over het algemeen veel beperkter.
Maar als dat allemaal in orde zou zijn blijft er 1 grote vraag over: wat is het voordeel voor de webshop dat de klant bij een derde partij afrekent in plaats van bij de shop zelf? Het antwoord is eenvoudig: geen. Behalve voor die shops die de know-how niet hebben om zelf een degelijke checkout te maken is dit interessant. Maar ook in dat geval zijn er genoeg opties die zinniger zijn.
Ik vind het verbazingwekkend dat de nederlandse vergelijkingssites zoals kieskeurig, vergelijk en beslist vanalles proberen om meer geld binnen te halen maar steeds blijven steken bij oplossingen die niks hebben te maken met dat wat ze doen. namelijk: producten vergelijken.
Nu Beslist.nl nog wij zijn mede daardoor afgelopen maand gestopt met Beslist.nl.
Wij willen baas blijven over onze service en verkoop Beslist is voor ons nu een stap ter ver gegaan.
Tevens de enorm hoge kosten die ze vragen voor een bepaalde categorie is mede de oorzaak geweest.
Het zou een win-win situatie moeten opleveren echter is het nu een win situatie voor alleen (tijdelijk) Beslist.nl
De markt zal bepalen wie er uiteindelijk gelijk heeft.
Dit was natuurlijk een hele onhandige stap van de vergelijkers. Als ze hier even over na hadden gedacht dan waren zij ook tot de conclusie gekomen dat niemand hiermee akkoord zou gaan.
Mijn verwachting is dat beslist.nl deze fout ook in gaat zien en gedwongen is om weer terug te schakelen.
Zeker mee eens Niek! Dat hadden ze inderdaad ook eerder kunnen bedenken.