Twinkle | Digital Commerce

Vergelijk.nl verder zonder winkelmandje

2017-05-27
180101

Webshoppers kunnen niet meer bestellen op Vergelijk.nl. Vanaf deze maand werkt de vergelijkingssite alleen nog met klikvergoedingen (cpc) en vertoningen (cpm). ‘De checkout bood te weinig meerwaarde voor consumenten en webshops’, zegt Jasper Stevens namens het bedrijf.

Vergelijk.nl was in 2011 de eerste grote vergelijkingssite die een winkelmandje introduceerde: ‘Vergelijk.nl Shopping’, werd de koopoptie toen genoemd. Later kwamen ook Beslist.nl en Kieskeurig met een afrekenmodule en een bijbehorend cps-model (cost per sale).

Streefniveau
Key account manager Stevens laat weten dat tot voor kort ongeveer honderd webwinkeliers producten verhandelden op Vergelijk.nl. ‘We hebben de afgelopen jaren duizenden consumenten kunnen helpen op deze manier, maar we zagen geen mogelijkheden om onze dienstverlening op het streefniveau te brengen. Dat heeft vooral te maken met de last mile, waarover wij ondanks verschillende maatregelen geen controle konden krijgen.’

‘Daarnaast’, vervolgt Stevens, ‘heb je kritische massa nodig voor zo’n model. Webwinkeliers moeten technische aanpassingen doen voor checkout en daar staan ze niet allemaal om te springen’.

Feedback
Feedback van consumenten is volgens Stevens heel belangrijk geweest in het besluit om met de koopoptie op Vergelijk.nl te stoppen. Hoewel de vergelijker nu niet of nauwelijks nog vragen over concrete orders binnen zal krijgen, blijft contact met webshoppers essentieel voor het bedrijf. Stevens: ‘Waar we eerder misschien meer een trader waren, luisteren we nu steeds beter naar de consument. Het draait allemaal om de customer journey en we willen de bezoeker een prettige ervaring bieden.’

Vergelijk.nl beschikt volgens Stevens over een driekoppige consumentenadviesafdeling, waarbij webshoppers via verschillende kanalen (waaronder WhatsApp) terecht kunnen. ‘Dat vermelden we ook prominent op onze website. Het is een levendig gebeuren geworden bij deze ict-club en dat danken we ook aan onze ervaringen met checkout.’

Cost per sale
Het schrappen van het winkelmandje betekent niet dat Vergelijk.nl geen geloof meer heeft in cps, aldus Stevens: ‘We geloven er an sich wel in, maar niet per se in deze vorm, met transacties op ons eigen platform.’