Door de toevoeging van een eigen bezorgdienst krijgt Coolblue een plek in alle fasen van het orderproces, om te beginnen in witgoed en andere grote producten. Pieter Zwart sluit niet uit dat Coolblue ook kleinere producten zelf gaat bezorgen. ‘We kijken continu hoe we klanten beter blij kunnen maken.’
Tekst: Arjan van Oosterhout
Twinkle sprak met ‘eindbaas’ Zwart over CoolblueBezorgt, de eigen bezorgdienst die vandaag officieel wordt uitgerold.
Waar bezorgen jullie vanaf vandaag?
‘In hele grote delen van Brabant en een klein deel van Limburg. Maar die olievlek wordt met de dag groter. Er zijn ook al blauwe busjes in Rotterdam gesignaleerd. Eind dit jaar willen we bezorgen in bijna heel Nederland.’
Allemaal vanuit jullie distributiecentrum in Tilburg?
‘Vandaag de dag wel. Maar het is niet zo logisch om een wasmachine straks vanuit Tilburg naar een klant in Groningen te brengen. Een tussenstationnetje is dan efficiënt, noem het een hub. Wij kunnen ook rekenen.’
Gaat het alleen om witgoed?
‘De dienst is gemaakt voor de bezorging van producten door twee mensen, de XXL-categorie: groot en zwaar. Het gaat dus niet alleen om witgoed, maar bijvoorbeeld ook om buitenkeukens en trampolines. Maar in de praktijk zullen vooral wasmachines, drogers, koelkasten, vriezers en vaatwassers worden bezorgd.’
Je hebt aangegeven dat jullie kosten kunnen besparen met CoolblueBezorgt. Hoeveel scheelt het?
‘Onze main drive is klanttevredenheid. Niemand gaat een wasmachine van 65 kilo zelf halen. Coolblue wil graag de leider in witgoed zijn, deze service (gratis next day delivery en aansluiting, AvO) past daarbij. Bij witgoedbezorging heb je te maken met een complex proces; je kunt zo’n apparaat niet even bij de buren afgeven. Het is een integraal onderdeel bij de aankoop van een witgoedproduct, een onderdeel dat wij nu ook voor onze rekening nemen.’
Van welke logistieke partijen nemen jullie werk uit handen?
‘Dat is volgens mij niet zo relevant. In totaal hebben we negen partners voor de verschillende logistieke stromen.’
Willen jullie op termijn ook kleinere artikelen dan de XXL-categorie gaan bezorgen?
‘We kijken continu hoe we klanten beter blij kunnen maken.’
Jullie opslagcapaciteit in Tilburg wordt ruim verdubbeld. Komen er ook producten van andere webwinkels te liggen, zoals bij Bol.com het geval is?
‘Daar zien we niet mee bezig.’
Heeft twinkle aandelen in coolB of zo? Wordt bijna dagelijks over geschreven en veelal eerder verteld nieuws in een ander jasje.
Ik vind het niet zo vreemd dat er veel bericht wordt over Coolblue. Ze vervullen op dit moment voor velen een voorbeeldfunctie. Ik ben ook al vanaf de enkele mp3 en pdashop tevreden klant en kijk als kleine webwinkelier 'jaloers' naar hun keuzes en de daaruit voortvloeiende groei!
On topic: goed idee van CB. Ik heb twee witgoedleveringen van ze gehad met totaal verschillende klantervaringen. De eerste keer perfect geregeld: wasmachine aangesloten en de oude meegenomen.
Bij de levering van een vriezer een paar weken geleden: de chauffeur van Dynalogic was een botte hork die bij hoog en laag beweerde dat hij het apparaat niet 'mocht' uitpakken en de rommel meenemen. Dat was wel beloofd bij de bestelling.
Nou is dat bij een vriezer voor mij nog niet zo'n probleem. Maar als ik zelf niet voor de zekerheid bij mijn ouders van 88 was geweest, dan hadden zij een probleem gehad.
Dus dat CB van die afhankelijkheid van externe partijen af wil snap ik heel goed.
@Nico: dit is een opmerkelijke stap voor Coollbue, één van de grootste en meest tot de verbeelding sprekende online retailers van Nederland met de ambitie dit jaar duizend nieuwe mensen aan te nemen. Dan is het logisch dat je om een reactie van de eindbaas vraagt als e-commerce vaktitel, niet?
Nico, dit lijkt me toch wel nieuwswaardig.
Wtf is 2shop.nl trouwens voor een website? Lijkt wel een reis 15 jaar terug in de tijd.
Nico heeft ondanks zijn misschien zure reactie wel een beetje gelijk.
Natuurlijk is het interessant om nieuws van coolblue te vermelden aangezien Nederland niet gek veel grote e-commerce spelers kent.
Maar elke scheet die coolblue laat wordt wel kant en klaar in een mooi opgemaakt artikel doorspekt met links en mooie marketing praat gepubliceerd. Om vervolgens nog meerdere malen via sociale media herhaalt te worden.
De reactie van Arjan lijkt ook echt op een marketing tekst vanuit coolblue, alsof je er zelf werkt.
Bij mij komt dit heel erg over als "Even een bruine arm halen bij coolblue " omdat ze een flink aandeel hebben in de content van twinkle.
@Gekke Henkie: wijs me dan maar op een paar van die scheten.