Google wil precies weten wat productadverteerders aanbieden. Daarom moeten zij sinds afgelopen jaar zogenoemde Global Trade Item Numbers doorgeven voor vijftig merken. Die verplichting wordt opgerekt. Adverteerders, ook in Nederland, krijgen nu de eerste waarschuwingen.
Een Global Trade Item Number (GTIN) maakt dat een bepaald product wereldwijd kan worden geïdentificeerd. ‘GTIN's geven ons inzicht in wat u precies verkoopt.’, legt Google zelf uit. ‘Als we weten wat u verkoopt, kunnen we u helpen de prestaties van uw advertenties te verbeteren door waardevolle informatie over het product toe te voegen en advertenties op een relevantere manier aan gebruikers te tonen.’
Verschillende verkopers
Als er een GTIN is voor een product, moeten adverteerders dat nummer binnenkort altijd doorgeven aan Google. Het betreft min of meer per definitie artikelen die op meerdere plekken verkrijgbaar zijn. Google: ‘Als u merkproducten verkoopt die door verschillende verkopers worden verkocht, is het verstandig de nieuwe vereisten te bestuderen en goed te controleren of uw productgegevens correct en actueel zijn. Als u producten op maat, handgemaakte of vintageproducten verkoopt, heeft deze verandering op u waarschijnlijk geen invloed.’
Waarschuwen en handhaven
Google is afgelopen maandag begonnen met het waarschuwen van adverteerders, op artikelniveau. Vanaf 16 mei begint het bedrijf met handhaving. ‘Na deze datum moet u aan de GTIN-vereisten voldoen om advertenties voor uw producten te kunnen blijven weergeven.’
Bereik en conversie
De GTIN-verplichting geldt straks voor productadvertenties in Australië, Brazilië, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Japan, Nederland, Spanje, Tsjechië, de Verenigde Staten en Zwitserland. Volgens Google helpen de nummers adverteerders om artikelen op meer plekken te tonen, zowel binnen Google en YouTube, als op partnersites. Behalve het bereik zou ook de effectiviteit ermee gediend zijn: ‘Bij verkopers die correcte GTIN's aan hun productgegevens hebben toegevoegd, is het conversiepercentage met tot wel 20 procent gestegen.’
Als extra toevoeging: Bovenstaande geldt alleen voor AdWords campagnes met productvermeldingen (Shopping campagnes). Bovendien geldt de GTIN verplichting alleen voor producten waar een GTIN code aan is toegekend door de fabrikant. Hier zit natuurlijk wel de bottle-neck. U als adverteerder moet uitzoeken of GTIN codes beschikbaar zijn. Wat te doen wanneer u onder eigen merknaam producten verkoopt? Eeen eigen EAN / GTIN code aanvragen is dan de beste optie.
Stomme vraag wellicht, maar is een GTIN nummer het zelfde als de EANcode/barcode van een product?
Hallo Frans, jazeker! Â De barcode die in retailkanaal te scannen is = GS1 artikelcodes, GTINÂ?s, EAN-codes (ean is nog de oude naam, maar nog altijd bekend). Groet, Jolanda van Heukelom, gs1 NederlandÂ
Ik zie even de toegevoegde waarde niet van de GTIN bij advertenties en al helemaal niet voor de klant? En waarom de conversie dan zou stijgen, zoals Google aangeeft?