Twinkle | Digital Commerce

Coolblue maakt ‘miljoenen’ winst

2017-11-08
180101
  • 1:29

Coolblue maakt jaarlijks ‘vele miljoenen’ winst, aldus medeoprichter Pieter Zwart. Het bedrijf, dat vorig jaar 555 miljoen euro omzet boekte, laat daarmee voor het eerst voorzichtig wat los over zijn verdiensten onder de streep.

‘We maken vele miljoenen per jaar winst, maar dat hangen we uit bedrijfsoogpunt niet aan de grote klok. ‘En ook in de eerste twee maanden van dit jaar loopt het enorm goed’, zegt Zwart in een stuk van De Telegraaf (Blendle) waarin Strabo-directeur Hans van Tellingen aankaart dat de meeste grote postorderbedrijven geen winst maken, een hoog retourpercentage hebben en winkels moeten openen. Zwart liet eerder al weten dat Coolblue vanaf dag één winstgevend is geweest.

Succesvolle winkels
De fysieke winkels zijn in Coolblue’s strategie ‘zeker succesvol’, aldus de eindbaas. ‘We hopen er dit jaar nog minstens twee te openen. Deze winkels zijn vooral bedoeld voor bepaalde productgroepen, zoals telefoons en televisies. Voordat de mensen zo’n product via internet aanschaffen, willen ze vaak zien wat ze kunnen. Is de beeldkwaliteit van die duurdere televisies echt beter? Daar zijn deze winkels voor bedoeld. Zie het als een extra service’.

Retourpercentage
Coolblue groeit al jaren veel harder dan de markt; de 54 procent groei van dit jaar overtreft de groei in 2014 (45 procent), 2013 (48 procent) en 2012 (ook 48 procent). Zwart doet nu ook uitspraken over het aantal retourzendingen, al zijn die niet concreet. Hij noemt het retourpercentage helemaal niet zo hoog: ‘Wij verkopen geen kleding of hoog gehakte laarzen, maar vaak artikelen waarvan de consument precies weet wat hij krijgt. Bestelt hij een zwarte laptop, dan krijgt hij een zwarte en dan gaat hij hem meestal niet ruilen voor een witte’.

Lees ook: Groeiversnelling en nieuwe winkels voor Coolblue (14 januari 2016)