Twinkle | Digital Commerce

Technologie in retail: on-demand productie

2017-05-26
180101
  • 2:30

Hoewel voor de consument wellicht niet altijd zichtbaar, speelt technologie een steeds grotere rol voor retailers. In dit derde blog over technologieën in retail leest u over on-demand productie.

Door: gastblogger Dirk Mulder

On-demand wil zeggen dat consumenten hun keuze maken vanaf het scherm. Pas dan wordt er geproduceerd. 3d printers en / of robots in fabrieken worden rechtstreeks aangestuurd, waarna het gewenste artikel bij de klant wordt bezorgd. Sjaak Kranendonk van Spar International refereerde recent in een interview aan on-demand productie om in winkels de juiste uitstraling te hebben: 3d printen van schapdividers, signing, etc., zodat geen voorraden meer nodig zijn en geen wachttijden als iets van de inventaris kapot gaat. Voor een model als franchise superhandig.

Amazon hoopt uiteindelijk producten on-demand vanuit een (mobiele) 3d printer te kunnen produceren. Hoewel nog toekomstmuziek is het niet ondenkbaar dat ‘Smart Retail’ en ‘Smart Industry’ samensmelten. Door robots in fabrieken of 3d-printers automatisch aan te sturen op basis van de vraag, smelt de keten ineen. America Today experimenteert op dit moment met een 3d-printer in The Store of the Future in Den Haag. Bij het kopen van een shirt kunnen de knopen via een 3d-printer aan de individuele wensen van de klant worden aangepast.

En zo ontleent Uniqlo, een wereldwijde fashion keten, haar succes aan nieuwe materialen. Tijdloze kleding met bijzondere eigenschappen bezorgen Uniqlo een concurrentievoordeel. Een voorbeeld is Heattech-materiaal, waarbij veel lichaamswarmte behouden blijft in relatief dunne kleding. Andere kledinglijnen van Uniqlo met bijzondere eigenschappen zijn AIRism en Lifewear.

In een eerdere blog gaf ik aan dat technologie niet alleen is voorbehouden aan de grote (internationale) ketens. Bedrijven als Van Westen Mannen en House of Blue Jeans kiezen om innovatie na te streven op het gebied van bijvoorbeeld big data en internet of things. Wat betreft 3d-printing, robots en nieuwe materialen heb ik geen voorbeelden kunnen vinden. Mogelijk staan deze ontwikkelingen nog te veel in de kinderschoenen of zijn de investeringen te groot.

Verder terug in de keten zijn de voorbeelden overigens wel te vinden en zijn het vaak kleine bedrijfjes die hierin onderscheidend zijn. Maar ook op dit gebied zouden retailers de ontwikkelingen nauwgezet moeten volgen. En ook voor zelfstandige ondernemers gaan deze technologieën een rol spelen.

Omdat niet iedereen over de vereiste kennis beschikt of omdat de investeringen te hoog liggen zou samengewerkt kunnen worden met leveranciers om deze nieuwe systemen uit te proberen. Maar ook samenwerking met andere retailers, inkooporganisaties of franchiseorganisaties behoort tot de mogelijkheden. Want wie niet waagt, die niet wint. En wie niet wint bestaat straks niet meer.

Achtergrond bij deze bijdrage
Eerder dit jaar deed ING Economisch Bureau onderzoek (Hightech meets Business) naar belangrijke nieuwe technologieën in de periode 2015-2025. Daaruit kwam de Big 7 naar voren, een lijst van 7 belangrijke technologieën waarvan de kans op doorbraken het grootst is. Sommige van deze technologieën, zoals computing power, zijn al jaren belangrijk en zullen ook de komende tien jaar voor verandering zorgen. Andere technologieën zijn nog jong, maar kunnen de komende jaren tot bloei komen.

Dit is de derde blog in een reeks (lees het eerste en tweede deel).

Dirk Mulder is sectormanager food & retail bij ING.