Maandag 4 januari 2016

2699 keer gelezen1 x gereageerd

Technologie in retail: Internet of Things en Big Data

Gastblogger

Technologie in retail: Internet of Things en Big Data

Hoewel voor de consument wellicht niet altijd zichtbaar, speelt technologie een steeds grotere rol voor retailers. In dit tweede blog over technologieën in retail leest u een aantal inspirerende voorbeelden.

 Door: gastblogger Dirk Mulder

Zara maakt sinds 2014 gebruik van RFID tags aan kledingstukken en kan op elk moment monitoren waar welk kledingstuk in welke maat zich bevindt. In feite koppelt het de informatie uit winkels en van voorraden aan elkaar met het Internet of Things. De informatie is zelfs zo exact dat ook bekend is welke kleding  en in welke maten door klanten is gepast. Deze info wordt gecombineerd met andere data zoals feedback van klanten, maar ook informatie uit de webshop. De resulterende verzameling Big Data wordt continu geanalyseerd en gebruikt om de gehele keten aan te sturen. Ook Intel en Levi’s werken samen aan RFID systemen in winkels van Levi’s. De mogelijkheid om realtime (en volledig betrouwbaar) voorraden te monitoren is zeer waardevol voor retailers. Kun je nog iets zeggen of dit nu of in toekomst haalbaar is voor de gemiddelde franchiseketen? Bijvoorbeeld stellen dat het nu kostenintensief is maar dat die kosten om zoiets te realiseren alleen maar afnemen naarmate het gebruik toeneemt?

Ook succesvolle webshops innoveren op dit vlak. Zij functioneren steeds vaker als (technologie)platform en richten zich op de logistieke regie van de keten. Het regisseren van de keten vraagt om accurate voorspellingen van de vraag. Amazon denkt inmiddels zulke slimme systemen te hebben dat het goederen al wil verzenden voordat de daadwerkelijke verkoop heeft plaats gevonden. Bij ‘anticipatory delivery’ worden goederen voor verkoop naar een magazijn dichtbij de potentiële klant gestuurd of (alvast) op een truck geladen. Alleen op die manier kunnen ze al hun concurrenten qua levertijd te snel af zijn. En de klant gaat het dan ook verwachten. Vandaag besteld, zelfde avond in huis. Als dat niet kan dan moet je een goed verhaal hebben (of veel goedkoper zijn). Slimme software is hiervoor de drijvende kracht. Technologie die ook wordt ingezet om consumenten te helpen. Zo gebruikt Shoes.com big data om consumenten op hun site snel te leiden naar voor hen interessante items.

Dat technologie niet alleen is voorbehouden aan de grote (internationale) ketens bewijzen bedrijven als Van Westen Mannen uit Zaamslag of House of Blue Jeans uit Zoetermeer. Denk dan bijvoorbeeld aan virtuele passpiegels, beacons, personal pricing, digitale betaling en apps.  Zij kiezen om juist innovatie na te streven. Op deze wijze kunnen zij zich afzetten tegenover smart retailers.  Want local wil zeker niet altijd zeggen dat technologie geen rol speelt.  Wat deze retailers onderscheidt is dat ze hierin samenwerken met leveranciers om deze nieuwe systemen uit te proberen. Maar ook samenwerking met andere retailers, inkooporganisaties of franchiseorganisaties behoort tot de mogelijkheden.  

Dit is de tweede blog in een reeks (lees hier het eerste deel). In blog drie zal ik ingaan op  on-demand productie en de samenhang van robotica, 3D-printing en nieuwe materialen.

Dirk Mulder is sectormanager food & retail bij ING.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Technologie (Klantcontact)
- Datafeeds (Technologie)
- Personalisatie (Klantcontact)



Er is op dit moment 1 reactie gegeven op:
Technologie in retail: Internet of Things en Big Data
  1. eric op vrijdag 8 januari, 2016 om 14:59
    hypotheekaflossingsvrije.nl

    Leuk artikel!


Laat een reactie achter:
 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.