Twinkle | Digital Commerce

Nieuwkomer Flowder mikt op marktleiderschap

2017-05-27
180101
  • 1:15

Online bloemenstartup Flowder mikt op consumenten die graag een stijlvolle bos bloemen op tafel hebben staan. Net na de lancering heeft het bedrijf al flinke ambities; zowel nationaal als internationaal moeten markten veroverd worden.

‘Vers en stijlvol zijn de meest genoemde aspecten waarop bloemen worden gekocht. Op deze principes is Flowder ontstaan, uit liefde voor bloemen, stijl en vakmanschap’, laat Merel Braakman, directeur e-commerce van de startup en oud-Sanoma, optekenen in een persbericht. Zij runt de onderneming onder toeziend oog van initiatiefnemers Geert Rietbergen (managing director Emakina), Cor Geertsma (partner ISDC) en Ab Haveman (eigenaar Advisor ICT).

Verser dan vers
Het bedrijf biedt bossen bloemen vanaf 23,50 euro. Daarin zijn vooral seizoensbloemen meegenomen, die bij de kweker pas worden afgesneden als de klant zijn bestelling heeft gedaan. Een styliste schikt de bloemen dan op een stijlvolle manier.

Hoge verwachtingen
Het net gestarte Flowder heeft flinke ambities in eigen land. De onderneming wil ‘zo snel mogelijk’ 1 procent van de gehele Nederlandse bloemenmarkt te bedienen. Dit komt neer op een jaaromzet van 10 miljoen euro. Ter vergelijking: online marktleider Topbloemen.nl - nummer 95 van de Twinkle100 - boekte in 2014 zo’n 8,5 miljoen euro online, de totale opbrengst (inclusief uit b2b) kwam uit op 11 miljoen euro.

Internationaal
'Ook willen we snel internationaal uitrollen naar onder andere het Verenigd Koninkrijk en Duitsland', zegt Braakman. 'Deze markten zijn respectievelijk 2,5 miljard euro en 4 miljard euro groot'.