Twinkle | Digital Commerce

Jumbo-ondernemers ‘staan te popelen’ om te bezorgen

2017-11-11
180101
  • 1:45

Jumbo hoopt deze maand nog een raamwerkovereenkomst te sluiten met supermarkthouders voor de bezorging van boodschappen. ‘Als die wordt getekend gaan wij met individuele ondernemers in gesprek en vervolgens uitrollen.’

Ondernemers ‘staan te popelen’ om te beginnen met bezorgen, citeert Distrifood de RvB-leden Ton van Veen, Frits van Eerd en Colette Cloosterman-van Eerd.

Last mile
Sinds een paar maanden wordt levering aan huis of kantoor getest in Utrecht. Jumbo, dat sinds de opening van Jumbo.com afhaalorders faciliteert, laat de last mile afleggen door lokale winkeliers. Daarmee onderscheidt de op één na grootste supermarktketen van Nederland zich onder meer van marktleider Albert Heijn.

‘Onze ondernemers hebben veel belangstelling om pups (pick-up points, red.) te krijgen en nu ook om te kunnen gaan thuisbezorgen, dat is het goede. Wij denken dat wij uniek zijn dat we dit concept samen met onze ondernemers wegzetten’, aldus de Raad van Bestuur.

Bezorgkosten
Over de bezorgkosten laten de bestuurders zich niet uit. In de huidige pilot brengt Jumbo thuiskopers 6 euro in rekening. ‘Bij aankoop van minimaal 70 euro aan boodschappen, krijg je van ons 1 euro korting op je bestelkosten. Bij aankoop van een aantal speciaal geselecteerde producten hoef je géén bestelkosten te betalen', is in de faq's te lezen.

Marktaandeel
Het online omzetaandeel van Jumbo kwam vorig jaar net onder de 1 procent uit. In dit lopende jaar zal het naar verwachting tussen de 1 en 2 procent uitkomen, aanmerkelijk minder dan de keten voor de start van de online activiteiten voorzag (2 tot 3 procent eind 2015).‘Op termijn denken wij te kunnen doorgroeien naar 3 tot 5 procent’, aldus de bestuurders tegen Distrifood. ‘Is dat het plafond? Dat weet je niet.’

Enthousiasme getemperd
EFMI Business School temperde vorige week het enthousiasme over de groei van de online supermarktbestedingen. Het kennisinstituut verwacht dat het webaandeel in 2025 uitkomt op 4 tot 7,5 procent, versus 1,1 procent nu. Onderzoeksdirecteur Marcel van Aalst gaf daarover tekst en uitleg aan Twinkle.

Lees ook: