Twinkle | Digital Commerce

Jumbo start met online verkoop op Jumbo.com

2017-11-09
180101
  • 2:14

Jumbo heeft zijn langverwachte webshop Jumbo.com geopend. De supermarktketen verkoopt zo’n twintigduizend artikelen online die afgehaald kunnen worden bij diverse soorten afhaalpunten. Een mobiele app is in de maak.
 
Jumbo, na Albert Heijn de grootste supermarktketen van Nederland, zegt het brede online supermarktassortiment ‘te combineren met de laagsteprijsgarantie en beste service’. Klanten kunnen producten op basis van gewicht of aantallen bestellen. ‘Wil je niet drie kilo appels, maar slechts drie stuks, dan is dat geen probleem’, laat algemeen directeur Frits van Eerd optekenen in een persbericht. ‘Met dat soort elementen zijn we in staat om de klant online een net zo prettige ervaring te bezorgen als in de winkel’.

Drie soorten afhaalpunten
De bestelde boodschappen kunnen nu al afgehaald worden bij de eerste zes zogenoemde Jumbo Pick Up Points: in Tilburg, Schijndel, Raamsdonksveer, Nieuwegein en twee in Utrecht. In de komende weken komen er ‘enkele tientallen’ punten bij. De afhaallocaties hebben de vorm van drive-throughs naast bestaande winkels of afhaalbalies ín winkels. Ook verschijnen er stand alone Pick Up Points ('solo') op locaties waar geen Jumbo-supermarkt in de buurt is.

Tot in de auto
‘Na het bestellen van de producten krijgen klanten een e-mail met daarin een code die zij bij een Pick Up Point kunnen scannen’, vertelt directeur e-commerce Roland van den Berg aan Twinkle. ‘Een medewerker krijgt vervolgens op zijn tablet een seintje dat de klant aanwezig is. Hij overhandigt de boodschappen aan de afhaalbalie in de winkel en desgewenst direct in de auto bij de drive-through of het solo Pick Up Point. Betalen gebeurt met pin bij het afhalen zelf. We oriënteren ons nog op mobiel betalen.’

Multi-device
Jumbo introduceert binnenkort een mobiele applicatie waarin de acties van klanten op Jumbo.com gesynchroniseerd worden, zegt Van den Berg. ‘We zetten multi-device in. Klanten kunnen in de app ook een plek bij een Pick Up Point reserveren, recepten opzoeken, informatie lezen over de verschillende winkels en productinformatie vinden.’

Bezorging
Jan Heuving, directeur vastgoed en ondernemerszaken van Jumbo, zei in september op een congres van Deloitte dat bezorging van boodschappen ook in Jumbo's logistieke plaatje past: ‘Ik denk dat er nog wel twee jaar overheen gaan eer we home delivery gaan aanbieden, maar het is zeker onderdeel van onze strategie. Hoe we bezorgen logistiek mogelijk gaan maken is vooralsnog onduidelijk.’ Jumbo laat nu weten dat het ‘de mogelijkheden onderzoekt om dit op termijn aan te bieden zonder dat het ten koste gaat van de lage prijzen en goede kwaliteit’.

100 miljoen euro online
Jumbo hoopt eind volgend jaar zeshonderd winkels in zijn bestand te hebben, die zo goed als allemaal geschikt moet worden voor click & collect. Dan moet 2 tot 3 procent van de Jumbo-omzet uit e-commerce komen, zei Heuving eerder, wat neerkomt op al gauw 100 miljoen euro op jaarbasis.