Twinkle | Digital Commerce

Consument creëert eigen webwinkel met Klooker

2017-11-09
180101
  • 1:36

Het nieuwe platform Klooker verzamelt de favoriete producten en merken van consumenten in een eigen ‘shop-cloud’. Zo kunnen zij met één account producten (bij)bestellen in meerdere webwinkels. Klooker heeft een exclusieve samenwerking met PayPal.

Klooker opent begin volgend jaar de deuren en is - zoals wel vaker bij e-commerce ondernemingen - ontstaan uit een frustratie. ‘Ik weet wat mijn favoriete producten en merken zijn en wil dan niet bij verschillende webwinkels moeten inloggen en verschillende lange checkouts door’, vertelt oprichter Dennis Kamst aan Twinkle. ‘De lust om te kopen is dan snel weg bij iemand die niet van winkelen houdt. Met Klooker loggen webwinkels in bij de consument. Zo stellen we de klant centraal.’

Eigen shop cloud
Aangesloten retailers laden hun producten op Klooker, waar consumenten vervolgens een eigen shop cloud mee vormen. Zij kunnen zelf reminders instellen om favoriete producten opnieuw bij te bestellen. ‘Zo vergeet je bijvoorbeeld nooit meer om op tijd je hondenvoer, parfum, scheermesjes of favoriete kleding bij te bestellen’, zegt Kamst. Shoppers zijn aangemeld met hun PayPal-account, waardoor zij in een samengesteld winkelmandje bij verschillende retailers kunnen kopen.

Breed assortiment
‘Elk product wordt bij de start aangeboden door slechts één partij’, vertelt Kamst.’We willen namelijk een zo breed mogelijk assortiment creëren. Voor retailers is Klooker interessant vanwege de waardevolle PayPal-gebruikers. Dit zijn consumenten die significant meer bestellen en via Klooker vaker terug zullen komen.’

Commissie
Klooker werkt op basis van een ‘soort affiliatemodel’. ‘Het verschil is dat de checkout op ons platform staat, in plaats van dat de consument naar de website van de retailer verwezen wordt’, legt Kamst uit. ‘Retailers betalen commissie op basis van pay per performance, dus per koop. Zij ontvangen van ons de klantdata met betrekking tot die koop. Momenteel zijn we nog in gesprek met de eerste verkopende partijen op het platform. Ik verwacht dat we aan het begin van het tweede kwartaal open gaan.’