Twinkle | Digital Commerce

‘Verkopen in hele EU mag niet verplicht worden voor webshops’

2017-11-11
180101
  • 1:35

Online verkopers in de EU zouden niet verplicht moeten worden te leveren aan inwoners van de hele Unie. Ze moeten regionale prijsverschillen kunnen hanteren als daar objectieve redenen voor zijn. Vertrouwen op ondernemersvrijheid is cruciaal.

Dat verklaart Ecommerce Europe naar aanleiding van de Single Market Strategy (pdf) van de Europese Commissie. De strategie werd gisteren gepresenteerd in Brussel. Doel is de handel tussen de lidstaten te bevorderen, binnengrenzen te slechten en te komen tot een interne markt. Veel aandacht gaat uit naar cross-border e-commerce.

Gelijke behandeling
Ecommerce Europe is over het algemeen blij met de uitgezette koers, maar de belangenkoepel benadrukt dat er geen verschillen mogen ontstaan tussen bedrijven die offline actief zijn en bedrijven die (ook) online verkopen. ‘Nieuwe voorstellen zouden niet moeten leiden tot twee verschillende juridische regimes voor producten, afhankelijk van of ze online en/offline zijn gekocht.’ E-commerce Europe noemt gelijke behandeling in de verschillende kanalen essentieel voor de toekomst van de retailsector in een interne markt.

Discriminatie
De Europese Commissie wil de toegang van Europese burgers tot de online markten verruimen, door paal en perk te stellen aan ongerechtvaardigde discriminatie en geo-blocking. ‘Ecommerce Europe vraagt de Europese beleidsbepalers voorzichtig te zijn, en zich ervan te vergewissen dat alleen de ongerechtvaardigde praktijken verboden zullen worden’, verklaart de koepel.

Objectieve reden
Differentiatie in prijs en voorwaarden zou toegestaan moeten zijn als er een ‘objectieve reden’ aan ten grondslag ligt, aldus Ecommerce Europe in zijn statement. Binnen dat kader - veel hangt af van interpretatie - is het cruciaal dat bedrijven kunnen vertrouwen op economische vrijheden en ondernemersvrijheden. ‘Hoe dan ook mogen de nieuwe regels niet leiden tot een verplichting voor online retailers om overal in de Europese Unie te verkopen, omdat online bedrijven veel objectieve redenen kunnen hebben om dat niet te doen.’

Lees ook: Brussel zet cross-border e-commerce hoog op de agenda (26 maart 2015)