Twinkle | Digital Commerce

Japanse Uniqlo wil Nederlandse webshop en winkels

2017-11-08
180101
  • 1:10

De Japanse kledingketen Uniqlo is van plan om zowel online als offline de Nederlandse markt te betreden. Consumenten uit ons land kunnen nu alleen nog via de Britse webwinkel shoppen, maar krijgen later een dedicated online winkel.

Uniqlo verkoopt, anders dan Europese concurrenten Zara en H&M, voornamelijk goedkope tijdloze basics. Tien jaar geleden opende het bedrijf een eerste winkel buiten zijn thuismarkt, in Londen. Daar is al enige tijd een webshop aan gekoppeld waar Europese consumenten de kleding kunnen aanschaffen.

Lokale shops
Vorige week is de Franse webwinkel geopend, de start van de uitrol van meer lokale shops voor de verschillende Europese landen. Nederland en België staan op de planning, zo laat Takao Kuwahara, coo Uniqlo Europe, doorschemeren aan Fashionunited. Ook wil het bedrijf meerdere winkels in Nederland openen, onder andere in Amsterdam. Antwerpen had vorige week de fysieke primeur voor de Benelux.

Grootste retailer ter wereld
Het moederbedrijf van Uniqlo, Fast Retailing, heeft de ambitie om over vijf jaar in omzet de grootste retailer ter wereld te zijn. Bij dit doel hoort een jaaropbrengst van omgerekend 40 miljard euro, schrijft Fashionunited. In 2014 stond de teller op 11,8 miljard euro, voor het lopende boekjaar wordt een omzetstijging van 19 procent verwacht. 'We hebben nog even te gaan', zegt Kuwahara.