Twinkle | Digital Commerce

Amazon zoekt managers voor eigen koeriersdienst in VS

2017-05-27
180101
  • 1:25

Amazon lijkt concrete plannen hebben om een eigen koeriersdienst te starten voor de bezorging van bestelde producten op Amazon.com. Het bedrijf zoekt managers voor zijn transportation network, dat in 2016 uitgerold moet worden.

Diverse Amerikaanse media spreken over de lancering van ‘Amazon Transportation and Logistics (ATL)’. Volgens interne bronnen van DcVelocity streeft Amazon naar bezorging binnen 90 minuten tot twee uur in de Verenigde Staten. Om dat te kunnen realiseren, wil het bedrijf de last mile van vooral kleine producten zelf gaan doen. Amazon heeft volgens ingewijden een internationaal recruitmentbureau in de armen genomen om een managementteam te vormen voor het project.

Drie bezorggebieden
De wens om de last mile in eigen hand te hebben staat al jaren op Amazon’s lijstje. Vorig jaar verdeelde het bedrijf de VS in drie verschillende bezorggebieden: de top 40-markten (50 procent van alle Amerikaanse consumenten), de 60 grootste markten daarna (17 procent van de consumenten) en de restmarkt (eenderde van de consumenten).

Besparen
Aan de hand van deze gebieden probeert Amazon zijn distributiecentra dichtbij de meeste klanten te krijgen, om op bezorgkosten te besparen. Momenteel heeft de pure player 173 dc’s wereldwijd, waarvan 104 in de VS, schrijft Business Insider. Van daaruit rijden busjes van USPS, UPS, FedEx en regionale vervoerders naar klanten. Ook vraagt Amazon particulieren sinds kort om pakketjes te bezorgen.

Pogingen
Amazon heeft in het verleden al verschillende malen geprobeerd om een eigen koeriersdienst van de grond te krijgen. In 2014 testte het een dergelijke service in San Francisco, maar een verdere uitbreiding bleef uit. Ook in Duitsland en Groot-Brittannië deed het bedrijf een poging om de last mile zelf af te handelen.