Twinkle | Digital Commerce

Online retailer kan technologie niet bijbenen

2017-05-26
180101
  • 2:55

Dagelijks kijk ik in de keuken bij de mooiste e-commerce bedrijven en events van Europa. Altijd ben ik benieuwd waar de webwinkelier en e-commerce experts mee bezig zijn. En wat blijkt: de technologische ontwikkelingen hollen de online retailer voorbij.

Elke dag komen er vooruitstrevende nieuwe tools bij. Het duurt alleen te lang voordat de consument er gebruik van kan maken. De webwinkelier krijgt het allemaal niet bijgebeend.

Kijken we naar het verschil tussen de dagelijkse bezigheden van webwinkeliers en technologische ontwikkelingen, dan is het grote verschil eigenlijk al snel te zien. Waar de webwinkelier op zoek gaat naar het optimale CMS, de meest praktische warehouse-inrichting of marketplace software, daar zien we op e-commerce events dat koelkastchips met de bonuskaart worden gecombineerd om te bepalen of de melk in uw koelkast moet worden aangevuld. De webwinkelier is meer gericht op de innovatie van zijn dagelijkse operaties terwijl de markt volop naar toekomst kijkt.

Lange termijn
De markt ontwikkelt zich hard en richt zich op lange termijn. Op e-commerce events zien we de gekste en meest fantastische ideeën de revue passeren. Online betaalgoeroe Dave Birch trekt zelfs het bestaan van banken, payment service providers en Bitcoins in twijfel. Is betaalauthenticatie wel nodig als we naar identificatie zouden kunnen?

Een ander voorbeeld komt van Richard van Hooijdonk, die in wervelende presentaties aangeeft dat de rol van transporteurs weleens kan gaan veranderen. Heeft u zich al eens voorgesteld dat een transporteur in plaats van goederen, een 3D printer in de laadbak heeft staan. Terwijl hij onderweg is naar de klant, wordt het product geprint en verpakt. Eenmaal bij de klant wordt er meteen afgeleverd.

Toekomstmuziek voor het verkorten van de levertijd? Technisch is het al mogelijk een schoen te printen, maar met een cartridge met leer voor de schacht, een emmertje rubber voor de zool en wat kunststof voor de veters wordt het nog een hele uitdaging. En of de lokale webwinkelier daar over tien jaar aan toe is?

Korte termijn
Webwinkeliers proberen ondertussen gestaag te blijven groeien. Dat moet ook wel om te overleven en, als het even kan, mee te gaan in de ontwikkeling. Waarom zou u bijvoorbeeld online nog een verkeerde kledingmaat bestellen? Afgelopen week heb ik een tool gezien die de maat van een bepaald merk kledingstuk dat u al bezit, vergelijkt met de maat van een ander merk kledingstuk dat u wenst aan te schaffen. De data en het algoritme van deze tool berekenen welke maat u het beste kunt bestellen. Zou dit eindelijk de start van retourreductie betekenen?

Deze tool bestaat al enkele jaren, maar er wordt tot op heden nauwelijks in de praktijk gebruik van gemaakt. Dat komt doordat al die creatieve ideeën ook te realiseren moeten zijn, zowel bij uw klantenservice als in de brains van uw it-afdeling. Alles moet toch functioneel in je WMS, ERP, CMS en de hele PIM Pam Pet worden geïmplementeerd. En wat doet het met je marges en conversie?

Het toen en nu
Het voorbeeld waar dat ook bij is gebeurd, is de chatfunctie. De afgelopen vijf jaren is er tot vervelens toe over gesproken. Pas sinds een jaar wordt er op grote schaal in webwinkels gebruik gemaakt van deze dienst. Uit een kort onderzoek in eigen parochie blijkt dat chat in de avonduren een echte conversieknaller is, zeker ten opzichte van de telefoon.

Laat de beschreven fashiontool straks ook zo lang op zich wachten? Het probleem ligt ook niet op het gebied van innovatie; ideeën en technieken zijn er in overvloed. De webwinkeliers moeten de ontwikkelingen echter wel bij kunnen benen. Zolang hen dat niet lukt, blijven deze mooie ideeën ongebruikt.

Hans Siebum is salesmanager Benelux bij Salesupply.