Twinkle | Digital Commerce

Met Google Shopping goed voorbereid de feestdagen in

2017-11-11
180101

Voor veel branches zijn de feestdagen de belangrijkste tijd van het jaar als het op omzet aankomt. Consumenten geven in de laatste maanden van het jaar vele miljoenen uit om de beste cadeaus te kopen, of de mooiste kleding uit te zoeken voor een feest of (kerst)diner.

Tekst: Rogier Leusink
 
Zou het niet mooi zijn als u al aan het begin van deze zoektochten direct uw producten aan potentiële klanten kunt laten zien, met een goede omschrijving en een foto? Samen met de prijs en de producteigenschappen kunnen mensen snel en gemakkelijk vergelijken en de beste keuze maken.

Wilt u ook goed voorbereid zijn op de feestdagen en geen kans laten lopen om maximaal rendement te behalen? Lees hier alle tips voor een goede aanpak.

Een productfeed opzetten: 7 tips
Alles begint met een goede productfeed. Deze lijst van alle beschikbare producten kan in veel cms’en van webshops automatisch worden gegenereerd. Ook is het mogelijk om externe tools in te zetten om een goede productfeed op te stellen. Vraag eens rond hoe anderen dit in de basis hebben aangepakt, dan hoeft u het wiel niet opnieuw uit te vinden. Om altijd alleen de producten die op voorraad zijn te tonen en de juiste prijs weer te geven, dient de productfeed elke dag (of nacht) minimaal één keer te worden geactualiseerd. Meestal kan dit automatisch worden ingesteld.

1. Belangrijke informatie
Voor een goede werking moet de productfeed een aantal kolommen met informatie bevatten waarmee de Shopping-advertenties gevuld kunnen worden. De belangrijkste kolommen zijn in ieder geval een kolom met de titel en met de afbeeldings-url. Verder zijn kolommen met informatie over kleur, maat, geschiktheid voor mannen of vrouwen, merk en productcategorie ook belangrijk.

Google heeft al deze informatie nodig om goede Shopping-advertenties te creëren. Zo’n advertentie kan heel goed aansluiten bij een zoekopdracht, maar daarnaast moet deze ook verleidelijk genoeg zijn om de potentiële klant te bewegen uw product te kopen. De informatie in uw productfeed is dus ook heel belangrijk voor mensen die zoeken.

Het opzetten van een goede productfeed is daarom essentieel voor het succes van uw Shopping-campagne. Het is dan ook van groot belang om dit op tijd voor elkaar te hebben. U wilt liever niet dat u in november of december nog uw hele productfeed moet optimaliseren. Begin daarom vandaag nog met het updaten van uw productfeed, dan is deze op het belangrijkste moment al optimaal ingericht.

2. Goede titel
In de productfeed is elke regel één product. De verschillende kolommen bevatten alle productinformatie. Hierbij is de eerste kolom met de titel het belangrijkst. Begin altijd met een goede titel van uw product. Naast het merk en type kunt u ook de kleur, maat, of het geschikt is voor mannen of vrouwen en eventuele toepassingen als extra informatie meenemen. Hiermee kunt u iemand direct voldoende informeren. Is dit wat hij zoekt?

3. Juiste productcategorie
Door de juiste Google-productcategorie te selecteren uit de lijst van mogelijkheden kunt u ervoor zorgen dat uw producten altijd op het juiste moment worden getoond. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de categorie kleding. Deze algemene categorie heeft nog diverse subcategorieën, die vele malen beter aansluiten bij een specifiek artikel. Maak gebruik van deze mogelijkheden tot het verstrekken van productinformatie, zodat u van zoekers klanten kunt maken.

4. Afbeeldingen in een productfeed
Onderschat het belang van een productafbeelding niet. Deze is essentieel voor de zoekende potentiële klant. Probeer hier onderscheidend in te zijn. Als u zoekt op ‘rode nike sportschoen’ zult u vaak dezelfde foto’s tegenkomen, die door de leverancier zijn aangeleverd. Door u te onderscheiden in de opstelling of richting en door bewust te kiezen voor een afbeelding met of zonder model, of met een andere achtergrondkleur, trekt u meteen de aandacht.

5. Geef informatie waar klanten om vragen
Omdat Google een vraaggestuurd kanaal is, moet u er juist voor zorgen dat u de antwoorden hebt op de vraag van de mensen die zoeken. Vaak is aan de hand van de zoekopdracht al af te leiden of men in de oriëntatie- of de beslissingsfase van het aankoopproces zit. Hoe specifieker iemand op zoek is naar een merk of zelfs typenummer, hoe verder iemand is. In deze fase spelen prijs en vertrouwen de belangrijkste rol. Hier kunt u op inspelen door goede recensies, duidelijke voorwaarden en een goede prijs te laten zien. Vergeet daarbij ook niet te vermelden dat u wel of juist geen verzendkosten rekent of de mogelijkheid biedt om te kunnen retourneren.

6. Biedingen en uitsluitingen
De productfeed wordt aangemaakt in het Google Merchant Center. Binnen Adwords kunt u vervolgens de Shopping-campagne aanmaken en managen. Dit kunt u op verschillende manieren aanpakken. Het is belangrijk om bij de start van de campagne meteen alle beschikbare productcategorieën uit te splitsen. U kunt er ook voor kiezen om per merk uit te splitsen als dit beter aansluit bij uw strategie. Wanneer u de categorieën hebt uitgesplitst, kunt u direct aparte biedingen instellen voor verschillende categorieën. Hier kunt u kiezen voor biedingen die gelijk zijn aan de biedingen die u doet in de reguliere Adwords-campagnes binnen de vergelijkbare categorieën. Over het algemeen liggen de gemiddelde klikprijzen voor Google Shopping iets lager, maar om uw campagne niet meteen te beperken kunt u uw biedingen bij de start beter iets hoger instellen.

7. Campagneoptimalisatie
Na een week of twee kunt u beginnen met optimaliseren op basis van behaalde resultaten. Door een hogere klikprijs te bieden op categorieën met een goede ROI (return on investment), kunt u bijvoorbeeld uw ‘toonaandeel’ verhogen. Dit aandeel laat het percentage zien dat uw advertentie is getoond bij een relevante zoekopdracht. Als de doorklikratio (CTR) en conversieratio goed zijn, is dit een zeer effectieve methode om het aantal transacties te vergroten. Uw advertentie zal vaker worden getoond.

Als u de categorieën uitsplitst op subcategorie, kunt u daar verder op sturen. Een andere mogelijkheid is dus het uitsplitsen op merk of zelfs op product. Afhankelijk van de omvang van uw feed kiest u voor de beste optimalisatiemethode. Het is ook mogelijk om zelf een label toe te voegen aan de feed. Dit kunnen bijvoorbeeld seizoensaanbiedingen zijn, of producten met hoge marge. Zo kunt u bijvoorbeeld in rustige periodes alle categorieën pauzeren en alleen items met hoge marges door laten lopen.

Websiteoptimalisatie
Als bezoekers op een Shopping-advertentie klikken, komen zij binnen op de precieze productpagina. Daarom is het belangrijk om deze productpagina's goed in te richten. De homepage krijgt over het algemeen de meeste aandacht, maar shoppingbezoekers zullen deze pagina waarschijnlijk niet eens zien.

Vermeld in ieder geval deze punten op de productpagina's:

  • Unique selling points
  • Vertrouwenwekkende keurmerken (Thuiswinkel Waarborg)
  • Klantreviews
  • Verschillende betaalmogelijkheden
  • Leverings- en retourvoorwaarden
  • De mogelijkheden voor het ontvangen van een track & trace-code

Deze punten scheppen vertrouwen in het product, maar ook in de winkel.

Zo scoort u extra punten bij uw klant
Uw website biedt nog veel kansen om extra punten te scoren bij consumenten die cadeaus kopen. Enkele voor de hand liggende ideeën die een consument net over de streep kunnen trekken, zijn bijvoorbeeld de mogelijkheid om aankopen in te laten pakken en de optie om een alternatief afleveradres op te geven. Als een cadeaugever een cadeau voor een huisgenoot koopt, is het misschien handig om cadeauverpakking zonder afzender aan te bieden.

Google Shopping ontwikkelingen
Google Shopping blijft zich voorlopig nog sterk ontwikkelen. De komende tijd zal de nadruk vooral liggen op het gebruik op smartphones. Zo zullen de mobiele Shopping-advertenties prominenter in beeld komen. Ook komen de resultaten in een grotere slidebar te staan. Verder zal er, afhankelijk van de zoekopdracht, een toplijstje beschikbaar zijn of zullen er reviews worden meegenomen. Afhankelijk van hoe uitgebreid de productinformatie in de feed is, kan uw productadvertentie ook worden getoond als iemand op zoek is naar specifieke producteigenschappen.
 

Daarnaast werkt Google aan de mogelijkheid om de bestelling binnen de Google Shopping-omgeving af te ronden. Deze betaalomgeving wordt in 2016 verwacht en zal ongetwijfeld een hoop voeten in de aarde hebben. Consumenten kunnen hun bestelling sneller en gemakkelijker afrekenen met hun Google-account. Wat de (operationele) gevolgen voor de webwinkel zijn, is nog niet helemaal duidelijk. Dit zou wel eens de oplossing voor de lage conversiepercentages op de smartphone kunnen zijn.

Succes verzekerd
Aan de hand van bovenstaande tips is het mogelijk om deze maand alvast alles in gereedheid te brengen voor een succesvol ‘Golden Quarter’. Door Google Shopping op de juiste manier in te zetten en op alle vlakken al vooraf te optimaliseren, kunt u een maximaal rendement halen uit het feestseizoen.
 
Rogier Leusink is SEA/SEO specialist bij Yellowgrape.