Twinkle | Digital Commerce

Internet Advantage overgenomen door Netbooster Group

2017-05-27
180101
  • 2:07

Internet Advantage wordt overgenomen door de internationale Netbooster Group. Oprichter Lennert de Rijk blijft de komende jaren als managing director betrokken bij het online marketingbureau, dat verder gaat als Metapeople Nederland. ‘We verwachten sterke groei.’

Dat zegt De Rijk (foto) in een reactie op de acquisitie van zijn bedrijf, onder de gebruikelijke opschortende voorwaarden. Met achttien medewerkers bedient het Utrechtse Internet Advantage momenteel klanten in Nederland, Belgie en Duitsland. ‘E-commerce ondernemingen moeten de grens over voor meer schaal en als bureau moet je dan internationaal meegroeien. Dat hebben we de afgelopen jaren ook gedaan, maar het vergt steeds nieuwe investeringen.'

Consolidatie
Behalve internationalisatie is er in de bureauwereld sprake van consolidatie, schetst De Rijk. ‘Veel bekende Nederlandse bureaus zijn samengegaan, in buitenlandse handen gekomen, of juist failliet gegaan en verschrompeld. Meegroeien is dus het devies.’

Netbooster Group
De Rijk raakte in gesprek met Netbooster over een overname van zijn bedrijf. De aan de Franse beurs genoteerde onderneming had de ogen al gericht op een Nederlandse entree; make or buy was de keus die voorlag. ‘Met ons krijgen ze hier een vliegende start’, stelt De Rijk. ‘In het afgelopen jaar hebben we de dienstverlening uitgebreid, aan onze rentabiliteit gewerkt en ons niet te veel laten afleiden. Nu gaan we nieuwe klanten (waaronder huidige klanten van Netbooster, red.) bedienen. We zullen dan ook nieuwe mensen gaan aannemen. We verwachten sterke groei in zowel online advertising als in data & analytics. Onze huidige klanten zullen profiteren van het feit dat Metapeople Nederland onderdeel is van een wereldwijd netwerk, met de beste mensen uit diverse landen.’

Tweekoppige directie
De directie van Metapeople Nederland wordt tweekoppig. De Rijk krijgt Joost Geerts naast zich: ‘Hij wordt verantwoordelijk voor bestaande business en HR, ik ga me toeleggen op new business en finance. Online marketing wordt steeds meer data driven. Dat past wel in mijn straatje, ik heb een financiële achtergrond.’

Focus op performance
Netbooster Group, actief voor klanten als Emirates, Accor, Makro en Argos, is marktleider in Frankrijk, Duitsland en Scandinavië. Het concern met 450 medewerkers voert de naam Metapeople al in Duitsland en Zwitserland, waarin het ook een sterke positie heeft. De Rijk is blij dat de nieuwe eigenaar zich zo sterk concentreert op performance-kanalen. ‘We zijn bewust niet in zee gegaan met een mediabureau, daar ligt onze expertise ook niet zo. Netbooster is net als wij sterk datagedreven. Het heeft veel webanalisten en zelfs een team van econometristen in huis. Ze draaien niet alleen campagnes, maar creëren ook echt klantinzichten.’
 
Lees ook: Expand Online blijft bestaan na overname door TamTam (9 september 2015)